تجارت الکترونیک, تولید, کسب و کارهای کوچک, کلینیک بسته بندی

بازیافت کردن پاکت ها (مخصوصا پاکت متالایز) و کیسه های پستی

packet

پیش از این تنها راهی که برای بازیافت پاکت های نامه به ذهنمان می‌رسید، استفاده مجدد از آن ها برای نگهداری قبض ها و رسیدهای قدیمی بود اما این کارها دیگر از مد افتاده‌اند. این روزها هدف از بازیافت کاغذ تلاش برای نجات دادن درختان و کاهش زباله و پسماند است. یکی از بخش هایی که می تواند کمک خیلی بزرگی به مقوله بازیافت کاغذ بکند، بازیافت پاکت ها و کیسه های پستی به جای استفاده مجدد از آن ها است.

این طور به نظر می‌آید رشد و رونق روزافزون تجارت الکترونیک سبب شده حجم استفاده از پاکت ها و کیسه های پستی افزایش قابل توجهی داشته باشد، چرا که یک گزینه ایده آل برای بسته بندی کالاهای کوچکی هستند که از طریق فروشگاه های آنلاین به فروش می‌رسند. حالا با این کوه عظیم بسته بندی های استفاده شده چه باید کرد؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید چرا که به شما خواهیم گفت با این پاکت ها و کیسه های پستی چه باید بکنید.  

می‌توان پاکت های دارای دریچه پلاستیکی (مثل پاکت قبض موبایل) را بازیافت کرد؟

هنوز هم بسیاری از شرکت ها برای فرستادن صورت حساب ها و سایر اطلاعاتشان از پاکت هایی استفاده می‌کنند که یک بخش دریچه مانند از جنس پلاستیک دارند که نوشته داخل پاکت دیده شود (مثل قبض های موبایل). این اولین پرسشی است که به ذهن طرفداران بازیافت کاغذ می‌رسد؛ می‌توان پاکت های دارای دریچه پلاستیکی را بازیافت کرد؟ پیش از این پاسخ این سوال منفی بود: می‌توان بخش کاغذی پاکت را بازیافت کرد اما بازیافت کردن دریچه های پلاستیکی کار را سخت می‌کند؛ اگر مقدار کمی پلاستیک همراه کاغذ بازیافتی باشد، کل فرآیند بازیاف کاغذ به مشکل می‌خورد.

بازیافت پاکت پستی

  اما حالا چطور؟ می‌توان پاکت های دارای دریچه پلاستیکی را بازیافت کرد؟ برای بسیاری از طرفداران محیط زیست غیرقابل بازیافت بودن این نوع پاکت ها به معنای آن است که باید کلی وقت و انرژی صرف کرد و دریچه های پلاستیکی را از پاکت جدا کرد که البته باز هم مقداری پلاستیک بر روی پاکت به جا می‌ماند و همراه پاکت به محل بازیافت کاغذ می‌رود. با این وجود برخی از کارخانه های مدرن بازیافت کاغذ به سیستم هایی مجهز شده‌اند که قادرند آلودگی ها و ناخالصی های پلاستیکی را از کاغذ جدا کنند. درست است که دریچه های پلاستیکی را همچنان نمی‌توان به همراه کاغذ بازیافت کرد اما دیگر نیازی نیست آن را با دست از پاکت جدا کنید.  

می‌توان پاکت های پددار را بازیافت کرد؟

رشد و رونق تجارت الکترونیک باعث شده میزان استفاده از پاکت ها و کیسه های پستی پددار افزایش یابد چرا که با استفاده از آن ها می‌توان کالاهای کوچک اما با ارزش را بسته بندی و محافظت کرد. اما می توان پاکت های پددار را بازیافت کرد؟ سوال مهمی که پاسخ به آن کمی پیچیده و دشوار است چرا که انواع متفاوتی از پاکت های پددار وجود دارند و مواد به کار رفته در آن ها متنوع می باشد.  

     پاکت های پددار حبابی

این پاکت ها در اصل پاکت های سایز متوسطی هستند که یک لایه نایلون حبابدار در دیواره داخلی آن ها به کار رفته است. اما آیا می‌توان پاکت های پددار حبابی را بازیافت کرد؟ به همان دلیلی که برای بازیافت پذیر نبودن پاکت های دارای دریچه پلاستیکی بیان شد، این پاکت ها را هم نمی‌توان بازیافت کرد؛ ترکیبی از مواد مختلف در ساختار این پاکت ها به کار رفته که هر یک از آن ها به تنهایی قابل بازیافت هستند اما وقتی در کنار ماده دیگری قرار می گیرند یک نوع ناخالصی به شمار می روند.

بهترین راه برای بازیافت این پاکت ها استفاده مجدد از آن ها است؛ می‌توان یک برچسب سفید بر روی آدرس زد و از آن ها برای ارسال کالاهای کوچک و باارزش بهره برد. یک راه دیگر هم وجود دارد، می‌توان لایه حبابدار را با دست از پاکت جدا کرد، سپس پاکت را جداگانه و نایلون حبابدار را هم جداگانه بازیافت کرد.  

     پاکت های حبابدار

پاکت های حبابدار در واقع پوشه هایی هستند که می‌توان مثل یک پاکت درب آن ها را بست و مهر و موم کرد، اما کلاً از جنس نایلون حبابدار هستند. می‌توان پاکت های حبابدار را بازیافت کرد؟ اگر این پاکت ها فقط از نایلون حبابدار ساخته شده باشند و هیچ ناخالصی دیگری در ترکیب آن ها به کار نرفته باشد، بله می‌توان آن ها را بازیافت کرد. می‌بایست آن ها را به همراه سایر مواد پلاستیکی همچون لایه آستر پاکت های حبابدار بازیافت کرد.  

     پاکت های پددار

پاکت های پددار ساخته شده از مواد کاغذی یا ارگانیک می‌توانند یک گزینه ایده آل برای بسته بندی کالاهایتان باشند. در ساختار تمام پاکت های پددار نایلون حبابدار به کار نرفته، پد به کار رفته در آن ها گاهاً ارگانیک می‌باشد. پاکت های پددار قابل بازیافت هستند؟ از آنجایی که پد به کار رفته در آن ها به مانند خود پاکت از جنس کاغذ می‌باشد، می‌توان خیلی راحت آن را در کنار سایر کاغذهای بازیافتی بازیافت کرد. کاربرد و کارآیی این پاکت ها به مانند پاکت هایی است که پد آن ها از جنس نایلون حبابدار است، با این تفاوت که بازیافت کردن یا استفاده مجدد از آن ها راحت تر است.  

می‌توان پاکت های ساده را بازیافت کرد؟

تکلیف پاکت های معمولی چه می‌شود؟ می توان آن ها را بازیافت کرد؟ مسئله مهم این است که یک پاکت ساده را می‌توان بازیافت کرد، مشروط بر آن که پلاستیک یا هر ماده دیگری در ساختار آن به کار نرفته باشد و به اصطلاح فاقد ناخالصی باشد. تمبرها را هم می توان بازیافت کرد، لیبل های کاغذی را هم می‌توان به همراه سایر کاغذها بازیافت کرد، فارغ از آن که چه رنگی هستند. اگر برای بستن درب پاکت از نوار چسب یا هر نوع دیگری از چسب های پلاستیکی استفاده شده باشد، نمی توانید پاکت را بازیافت کنید مگر این که پاکت را به طور کامل از پاکت جدا کنید.

جالب است که بدانبد بازیافت پاکت ها به این معنا است که پاکت های بیشتری از آن ها ساخته خواهد شد. اگر نمی خواهید این پاکت ها را بازیافت کنید، می‌توانید آن ها را دوباره مورد استفاده قرار دهید. از میان کاربردهای متعددی که شاید کمتر به ذهنتان خطور کند، می‌توان به این موارد اشاره داشت؛

  • تبدیل کردن پاکت به قیف برای ریختن ادویه در ظرف ادویه (برای این کار کافی است یک گوشه آن را پاره کنید.)
  • فایل بندی مدارک
  • در کنار هم قرار دادن رسیدها
  • استفاده از آن ها به عنوان پاکت!

در نهایت این که بله می‌توان پاکت های ساده را بازیافت کرد.  

می‌توان پاکت های چسب دار را بازیافت کرد؟

با وجودی که پاکت ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که شیوه بازیافت آن ها را مشخص می‌کند اما می‌توان گفت اغلب این پاکت ها یک وجه اشتراک دارند، فلاپ چسبناکی که برای چسباندن درب پاکت تعبیه شده است. می‌توان این نوع پاکت ها را بازیافت کرد؟ در کل می‌توان پاسخ مثبت به این پرسش داد. چون اغلب این چسب ها از مواد ارگانیک و تجزیه پذیری ساخته شده اند که می‌توان ساختار آن ها را شکست. با این وجود برخی از کارخانه های بازیافت این نوع پاکت ها را قبول نمی‌کنند، چون اگر بخواهند خمیر کاغذ تولید کرده و از آن برای ساخت کاغذ بهره بگیرند، این چسب ها نوعی ناخالصی به شمار می‌روند. بسیاری از کارخانه های مدرن بازیافت کاغذ می‌توانند با این مقدار اندک چسب همچون ناخالصی های پلاستیکی ناچیز کنار بیاییند و این ناخالصی مشکلی برایشان ایجاد نخواهد کرد. اما خاطرتان باشد که نوار چسب های پلاستیکی درست به مانند دریچه های پلاستیکی مقدار قابل توجهی ناخالصی به شمار می‌روند و نمی‌توان به راحتی از آن ها گذشت. اگر می‌خواهید پاکت ها و کاغذها را پاره کنید و از آن ها به عنوان کود استفاده کنید، چسب برایتان مشکلی پیش نخواهد آورد.  

می‌توان کیسه های پستی پلاستیکی را بازیافت کرد؟

با وجودی که اغلب مردم از پاکت ها و کیسه های پستی کاغذی استفاده می‌کنند، هنوز هم انواع پلاستیکی (پاکت پستی متالایز) این بسته بندی ها کاربرد گسترده ای دارد – مخصوصاً که کیسه های پستی پلاستیکی که استفاده از آن ها بسیار رایج است. می‌توان کیسه های پلاستیکی پستی را بازیافت کرد؟ باز هم تکرار می‌کنم، همه چیز به این بستگی دارد که در ترکیب این کیسه ها یک ماده اولیه به کار رفته یا بیشتر.

اغلب پلی اتیلن ها قابل بازیافت هستند اما اگر لیبل های کاغذی به آن ها چسبیده باشند، نمی توان آن ها را بازیافت کرد، مگر آن که این دو از هم تفکیک و جدا شوند و هر کدام در کانال مخصوص به خودش بازیافت شود. بسیاری از خرده فروشانی که از کیسه های پستی پلاستیکی استفاده می‌کنند، مستقیماً بر روی آن ها چاپ می‌گیرند تا دیگر نیازی به لیبل های کاغذی نباشد و بتوان آنها را بازیافت کرد.

پاکت پستی پلاستیکی

این کیسه های پستی از جنس کاغذی بسیار محکم و مقاوم هستند که برای ساخت آن ها از جنگل های پایا بهره می‌گیرند. یکی دیگر از انواع کیسه های پستی از جنس کاغذ کرافت می‌باشند، یک گزینه جایگزین برای کیسه های پستی پلی اتیلن که از کاغذهای کرافت FSC تولید شده‌اند، برای تولید این نوع کاغذ از جنگل های پایا استفاده می‌شود.

این کیسه ها نه تنها قابل بازیافت هستند بلکه از یک منبع سبز برای تولید آن ها بهره گرفته شده است؛ یک گزینه برنده – برنده برای محیط زیست!   نتیجه گیری با رشد روز افزون تجارت الکترونیک، شمار پاکت ها و کیسه های مورد استفاده در فروشگاه های آنلاین مدام در حال افزایش است. با توجه به این که مردم هر روز بیشتر از قبل به تأثیرات نامطلوبی پی می‌برند که بر روی محیط زیست می‌گذارند، بازیافت کردن چیزهای کوچک و بی‌اهمیت همچون بسته بندی ها به یک لزوم اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. یک اصل مهم در مورد بسته بندی ها می‌گوید که آن ها را می‌توان از مواد قابل بازیافت تولید کرد، اما اگر ترکیبی از مواد در ساختار آن به کار رفته باشد، دیگر قابل بازیافت نخواهند بود.

باید به دنبال این بود که در پاکت های پددار کاغذی به جای پدهای پلاستیکی از نوع ارگانیک و کاغذی آن بهره گرفت و بر روی کیسه های پلاستیکی لیبل های کاغذی نچسباند تا بتوان پاکت ها و کیسه ها را بازیافت کرد، همین تغییرات کوچک می‌توانند عادت کاربران و مصرف کنندگان را متحول کند. می‌توان گفت اکثر پاکت ها و کیسه های پستی ذاتاً قابل بازیافت هستند یا می‌توان آن ها را مجدداً مورد استفاده قرار داد.

بنابراین اگر برای تان سخت بود که دریچه های پلاستیکی را از پاکت های کاغذی، نایلون حبابدار را از پاکت های کاغذی یا لیبل های کاغذی را از کیسه های پستی پلاستیکی جدا کنید، شاید بهتر باشد برای این پاکت ها و کیسه های پستی یک استفاده و کاربرد دیگر بیابید.

1 فکر در مورد “ بازیافت کردن پاکت ها (مخصوصا پاکت متالایز) و کیسه های پستی

  1. آواتار جعفر دوستدار کاغذ جعفر دوستدار کاغذ گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *