وبلاگ

تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست ؟

چاپ افست یا فلکسو

با توجه به گسترش بازار تجاری و رقابتی، این روزها تقاضا برای چاپ بر روی انواع سطوح از جمله کاغذ، کارتن، منسوجات، ظروف و … افزایش یافته است. این موضوع باعث شده تا روش‌های متنوعی چاپ برای سطوح مختلف معرفی شوند.
دو نوع از پرکاربردترین تکنیک‌های این زمینه می‌توان به چاپ افست و چاپ فلکسو اشاره کرد.
برای پاسخگویی به سوال چاپ افست بهتر است یا فلکسو نیازمند بررسی بیشتر هر دو روش است. چرا که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و کاربردهای خاص خود هستند که با توجه به حوزه کاری و انتظارات افراد از چاپ می‌توانند پررنگ‌تر شوند.
در این مقاله، شما همراهان همیشگی سامانه فروش لوازم بسته‌بندی زودپک را دعوت می‌کنیم، برای اطلاع از جزئیات هر دو روش و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند ما را تا انتهای این مطالب همراهی کنید.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست، یکی از روش‌های چاپ انبوه در صنعت می‌باشد. دستگاه‌های چاپ افست از یک تا ۱۰ برج چاپی دارند. هر کدام از این برج‌ها یک رنگ را بر روی سطح چاپ می‌کنند. چهار برج برای چهار رنگ مشکی، سایان، مجنتا و زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برج پنجم برای رنگ‌های دست ساز و یا ورنی می‌توان استفاده کرد. پنج برج دوم برای چاپ بر روی طرف دیگر کاغذ یا مقوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برج ها از سیلندرهای در کنار هم تشکیل شده است. نوشته‌ها و عکس‌ها از روی زینک (پلیت) بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گردد. کاغذ سفید که به طور متوالی به دور استوانه سوم می‌پیچد، با کمک فشار استوانه، مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد.

Serv Web offset

در این تکنیک، کاغذ در تماس مستقیم با زینک قرار نمی‌گیرد. این روش در بین عموم به عنوان روشی اقتصادی به منظور چاپ‌های با تیراژ بالا شناخته می‌شود.
از جمله اصلی‌ترین مزایای چاپ افست که سبب ترغیب افراد به استفاده از آن می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت بالای تصاویر

اصلی‌ترین مزیت چاپ افست کیفیت بالای تصاویر چاپ شده است. این تصاویر علاوه بر کیفیت بالا تثبیت رنگ بالایی نیز دارند. به همین دلیل عموما در صنایعی که ایجاد تصاویری با کیفیت بالا نیاز است از این تکنیک چاپ کمک می‌گیرند.

سرعت بالای چاپ

از دیگر مزایای چاپ افست می‌توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. در نتیجه توانسته به گزینه‌ای مناسب برای چاپ‌های تیراژ بالا تبدیل شود.

هزینه مقرون به صرفه

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب روش چاپ در صنعت توجه به صرفه اقتصادی آن است. در تیراژ بالای چاپی، چاپ افست از این ویژگی برخوردار بوده و هزینه چاپ توسط این روش مقرون به صرفه است.

دستگاه‌های چاپ افست بر اساس، گرماژ و اندازه مقوا و کاغذ در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین کاربرد روش چاپ افست چاپ بر روی سطوح کاغذی از قبیل مقوا است. به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای کسانی که قصد چاپ طرحی با کیفیت و دقت بالا بر روی مقوا یا کاغذ را دارند توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چاپ بر روی ورق کرافت

چاپ فلکسو چیست؟

نوع دیگری از روش‌های پرطرفدار در حوزه چاپ بر روی سطوح مختلف فلکسوگرافی یا چاپ فلکسو است. به کمک این روش افراد می‌توانند طرح‌های متنوعی را بر روی انواع ورق و نایلون چاپ کنند. از این نوع از چاپ در صنایع بسته بندی سلولزی برای تولید انواع ورق فلوت‌دار استفاده می‌شود. فرآیند این چاپ به صورت خلاصه مانند استفاده از مهر است. ابتدا طرح مورد نظر بر روی کلیشه آماده شده و سپس کلیشه مستقیما بر روی سطح چاپی قرار گرفته و طرح مورد نظر را منتقل می‌کند. این نوع چاپ کیفیت پایینتری نسبت به چاپ افست دارد. ولی به دلیل امکان استفاده از آن بر روی انواع ورق به طور گسترده می‌توان از آن استفاده کرد. از این چاپ علاوه بر صنایع چاپ سلولزی در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. طبق آمارها گفته می‌شود امروزه حدود ۶۰ درصد از صنعت چاپی به کمک این روش صورت می‌گیرد. از جمله محصولاتی که می‌توان توسط چاپ فلکسو چاپ کرد و به بازار عرضه کرد فرم‌های تجاری، بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب‌ها، پاکت نامه‌ها، روزنامه‌ها، فویل و غیره هستند. از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

print machines

سرعت تولید بسیار بالا

از اصلی‌ترین مزیت‌های چاپ فلکسو سرعت بالای کار در آن است. به این صورت که افراد می‌توانند در مدت زمان کم تعداد بالایی از محصول مورد نظر خود را تولید کنند.

صرفه اقتصادی برای سفارشات بزرگ

در روش چاپ فلکسو از لایه‌بندی استفاده می‌شود. در نتیجه این امکان فراهم می‌شود تا سفارش‌های بزرگ بدون وقفه چاپ شده و افراد در حداقل زمان بیشترین تولید را داشته باشند.

هزینه‌ پایین چاپ

کسانی که نیاز دارند تا طرح مورد نظر آن‌ها در کمترین زمان و با هزینه پایین چاپ گردد توصیه می‌شود از این روش چاپ کمک بگیرند. البته توجه داشته باشید که به کمک این روش نمی‌توان انتظار کیفیت بالایی که در روش چاپ افست می‌توان مشاهده کرد را به دست آورد.

با توجه به تمامی مزایایی که چاپ فلکسو به دنبال دارد، امروزه به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های چاپ دنیا در صنعت بسته‌بندی تبدیل شده است. کسانی که به دنبال کارتن بسته‌بندی طرح‌دار متناسب با حوزه کاری خود هستند می‌توانند از این روش برای تولید کارتن‌های دلخواه کمک بگیرند.

تفاوت چاپ افست در مقایسه با فلکسو چیست؟

بعد از آشنایی با روش‌های چاپ افست و فلکسو نوبت به بررسی تفاوت‌های این دو متد چاپ می‌رسد. در زیر به مهم‌ترین تفاوت چاپ افست و فلکسو پرداخته‌ایم:

تفاوت چاپ افست و فلکسو
  • اولین و مهم‌ترین تفاوتی که در این دو روش می‌توان مشاهده کرد کیفیت بالای تصاویر چاپ شده به کمک چاپ افست در مقایسه با چاپ فلکسو است. پس کسانی که به دنبال تصاویر با کیفیت و وضوح بالا هستند بهتر است روش چاپ افست را انتخاب کنند.
  • معمولا از چاپ فلکسو برای چاپ بر روی ورق کارتن استفاده می‌کنند و کیفیت کمتری نسبت به افست دارد. در حالی که چاپ افست مناسب برای چاپ روی مقوا و کاغذ است و از آن در تولید بروشور و مواردی از این قبیل استفاده می‌گردد.
  • چاپ فلکسو انواع بیشتری از جوهرها را پشتیبانی می‌کند. این موارد می‌توانند شامل جوهرهای روغنی، قابل تصفیه آب و  UV باشند.
  • نگهداری از تجهیزات دستگاه چاپ فلکسو در مقایسه با چاپ افست آسان‌تر است. چرا که صفحات مورد استفاده در چاپ افست مستعد اکسیداسیون هستند.
  • چاپ فلکسو به نسبت چاپ افست ارزان‌تر است.

چاپ افست بهتر است یا فلکسو؟

با وجود معرفی هر دو روش مذکور سوالی که سبب سردرگمی افراد می‌گردد، این است که کدام روش گزینه بهتری محسوب می‌شود. انتخاب هر یک از این روش‌ها به عنوان پاسخ این سوال اشتباه خواهد بود. چرا که هر کدام از آن‌ها دارای نکات مثبت و مزایای خاص خود هستند. بسته به انتظارات افراد از چاپ و حوزه کاری آن‌ها می‌توان از هر کدام استفاده کرد.
پیش از هر چیز انتظاراتی که از چاپ دارید، و نوع متریال بسته بندی خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای طرحی با رنگهای شارپ و وضوح تصویر بالا که مختص محصولات کودکان است، بهتر است از چاپ افست استفاده نمائید.

برای داشتن چاپ با کیفیت افست بر روی ورق می توانید از فرایند لمینیت کردن استفاده نمائید. به این صورت که در ابتدا طرح برروی مقوا یا کاغد مناسب چاپ و سپس بر روی ورق لمینیت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *