وبلاگ

کاغذ، مقوا و ورق چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت کاغذ و مقوا

فهمیدن تفاوت کاغذ، مقوا و ورق یکی از موارد مهم برای اشنایی با انواع بسته‌بندی و مواد مورد استفاده در آن است. محصولات کاغذی از جمله پرکاربردترین محصولات در بین عموم مردم هستند. به طوری که گفته می‌شود زباله‌های کاغذی حدود ۴۰ درصد از زباله‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهند. علت این موضوع نیز نیاز به استفاده از این محصولات در حوزه‌های مختلف از جمله بسته‌بندی، آموزشی، ادارات، فروشگاه‌ها و … است. همین موضوع سبب شده تا طبق نیاز بازار انواع مختلفی از محصولات کاغذی طراحی و تولید شوند.

در این میان یکی از موضوعاتی که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند تفاوتی است که بین کاغذ، مقوا و ورق وجود دارد. چرا که برای انجام یک انتخاب و خرید مناسب آشنایی با هر کدام از این موارد و تفاوت‌های آن‌ها ضروری است. اگر شما نیز به تازگی وارد بازار محصولات کاغذی شده‌اید و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم. چرا که در این مقاله به بررسی تفاوت‌های کاغذ، مقوا و ورق پرداخته‌ایم.

تفاوت کاغذ، مقوا و ورق

عموما در صنعت و بازار، محصولات کاغذی را بر حسب وزن آن‌ها به ازای هر متر مربع طبقه‌بندی می‌کنند. بنابراین کاربران می‌توانند طبق این موضوع انواع محصولات کاغذی را از یکدیگر تشخیص دهند. به این صورت که کاغذ‌ها معمولا از یک لایه تشکیل می‌شوند. در نتیجه دارای وزنی سبک‌تر هستند. میانگین وزن محصولاتی که می‌توان آن‌ها را در دسته کاغذها قرار داد دارای وزنی بین ۲۵ الی ۳۰۰ گرم در هر متر مربع هستند. در حالی که مقواها معمولا از بیش از یک لایه تشکیل شده و دارای وزنی در حدود ۱۷۰ الی ۶۰۰ گرم در هر متر مربع است.

کاغذ

موضوع مهم دیگر در مورد ورق‌ها می‌باشد. عبارت ورق در هر صنعتی می‌تواند کاربرد داشته باشد. اما در مورد محصولات کاغذی به جسمی پهن و نازک که در نتیجه فشردن الیاف اولیه کاغذ به دست می‌آید گفته می‌شود. به عبارتی دیگر ورق‌های کاغذی می‌توانند از فشردن موادی مثل خمیر چوب، برنج، کتان و … تهیه گردند و تحت عنوان ورق مقوایی، ورق کاغذ دیواری، ورق کاغذ تحریر و … در اختیار کاربران قرار بگیرد.

با وجود تعریف‌های کلی که از کاغذ و مقوا کردیم گاهی اوقات شاهد مقواهایی هستیم که از کاغذها سبک‌تر هستند و یا کاغذهایی وارد بازار می‌شوند که در مقایسه با مقواها وزن سنگین‌تری دارند. بنابراین توصیه می‌شود برای پی بردن به تفاوت‌های کاغذ و مقوا کاربرد را در الویت بیشتری نسبت به وزن آن‌ها قرار دهیم. طبق این گفته در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر کاغذ و مقوا پرداخته‌ایم.

کاغذ از چه موادی تشکیل شده است؟

برای اینکه بتوان درک بهتری از کاغذ داشت، بهتر است به مواد اولیه تشکیل دهنده آن توجه داشته باشیم. طبق این موضوع کاغذها به دو صورت دسته‌بندی می‌شوند:

کاغذهای تشکیل شده از چوب

این نوع از کاغذها که با نام کاغذهای چاپ روزنامه در بازار موجود هستند از چوب، تفاله مکانیکی و گاهی تفاله‌های شیمیایی تصفیه شده تشکیل می‌شوند. میزان تفاله‌های مکانیکی و شیمیایی بسته به کاربرد کاغذ بین ۱۰ الی ۶۰ درصد متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال در کاغذهای مجله بدون پوشش درصد تفاله‌های مکانیکی ۵۰ الی ۷۰ و تفاله‌های شیمیایی حدودا ۱۰ الی ۲۵ درصد می‌باشند. در حالی که این نسبت برای کاغذهای پوشش‌دار مجله‌ها به ترتیب ۴۰ الی ۶۰ درصد و ۲۵ الی ۴۰ درصد تفاله مکانیکی و تفاله خاک اره خواهد بود. علاوه بر آن حدودا ۲۰ تا ۳۵ درصد نیز مواد پر کننده و رنگ پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذهای تولید شده بدون چوب

نوع دیگری از کاغذها که در بازار وجود دارند کاغذهایی هستند که در مواد تشکیل دهنده آن‌ها بر خلاف نوع قبلی از چوب استفاده نمی‌شود. اصطلاحا به این نوع از کاغذها، کاغذ ترم نیز گفته می‌شود. در ساخت این کاغذها معمولا تا ۹۰ درصد از تفاله‌های شیمیایی استفاده می‌کنند و مقدار تفاله‌های مکانیکی کمتر از ۱۰ درصد است. همانند نوع قبلی در کاغذهای ترم درصد مواد تشکیل‌دهنده آن می‌تواند متغیر باشد. به عنوان مثال کاغذهای چاپ بدون پوشش میزان تفاله‌های تصفیه شده در حدود ۵۵ الی ۸۰ درصد و میزان تفاله‌های تصفیه شده خاک اره حداکثر ۳۰ درصد می‌باشد. این مقدار برای کاغذهای چاپ روکش‌دار متفاوت خواهد بود.

انواع مقوا ها

برای فهمیدم تفاوت کاغذ، مقوا و ورق بعد از بررسی کاغذ نوبت به مقوا می‌رسد. در حالت کلی به ورق‌های چند لایه که ضخامت بیشتری در مقایسه با کاغذ دارند مقوا گفته می‌شود. با توجه به ضخامت بالا کاربران می‌توانند از مقوا به منظور بسته‌بندی، کاردستی، درزبندی و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند. همچنین در زمینه‌هایی که نیاز به استفاده از بافت کاغذی با قابلیت حفظ شکل بالا دارید به کاربردن مقوا توصیه می‌شود.

انواع مقوا

عموما مقواها از ترکیب تفاله‌های شیمیایی، مکانیکی و فیبرهای بازیافتی تولید می‌گردند. بنابراین انواع مقوا را بر اساس کاربردی که دارند دسته‌بندی می‌کنند. انواع مقواهای موجود در بازار عبارتند از:

مقوای کارتن‌های بسته‌بندی

رایج‌ترین انواع مقواها در ساخت کارتن‌ بسته‌بندی (سه یا ۵ لایه) هستند. به این صورت که لایه‌های سطحی دارای حالتی صاف بوده و لایه‌های میانی حالتی موج‌دارد دارند. عموما از این کارتن‌ها برای بسته‌بندی در اسباب‌کشی و موارد دیگری از این قبیل استفاده می‌کنند.

مقوای جعبه‌های بسته‌بندی

نوع دیگری از مقواها، در تولید جعبه‌های بسته بندی استفاده می‌شوند. این جعبه‌ها معمولا به صورت چند خانه‌ای تولید شده و در مصارف خانگی و همچنین بسته‌بندی محصولاتی مثل آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.

مقوای بسته‌بندی مایعات

برخی از مقواها دارای یک لایه پوششی ضد آب هستند. بنابراین می‌توان از آن‌ها برای بسته‌بندی مایعات کمک گرفت.

مقوای گرافیکی

از دیگر انواع مقوا که بارها نمونه‌های آن را از نزدیک مشاهده کرده‌اید مقوای گرافیکی است. از این مقوا برای تولید کارت ویزیت، فایل، پوشه، محافظ و پوشش‌دهنده استفاده می‌کنند.

ورق کارتن چیست؟

در تولید کارتن حداقل از سه لایه (لایه زیرین، رویین و یک لایه فلوتینگ) مقوا استفاده می شود. از مهمترین تمایزهای کارتن‌ها در جنس مقوای استفاده شده، نوع لایه فلوتینگ و تعداد لایه‌های کارتن است.
برای تولید کارتن حداقل از ورق های سه لایه باید استفاده شود. در صورت نیاز به استحکام بیشتر می‌توان از ورق‌های پنج لایه و یا هفت‌لایه استفاده کرد که به ترتیب دارای دو و سه لایه فلوتینگ هستند.
فلوتینگ‌ها را می‌توان بر اساس نیاز و نوع محصول انتخاب کرد.

انواع فلوت کارتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *