وبلاگ

آشنایی با انواع کاغذها در تولید پاکت

تولید انواع پاکت

یکی از موضوع‌های مهم در صنعت بسته‌بندی مربوط به نوع کاغذی است که در طراحی و ساخت پاکت‌های مختلف از جمله انواع پاکت پستی استفاده می‌شود.
نوع کاغذ علاوه بر تاثیری که در ظاهر پاکت‌ها دارد، در هزینه تولید، هزینه چاپ، کیفیت چاپ و … موثر خواهد بود.
تنوع بالا در بازار کاغذ، باعث سردرگمی افراد در انتخاب گزینه مناسب، متناسب با حوزه کاری آن‌ها می‌گردد. تنها چاره کار برای جلوگیری از این اتفاق افزایش آگاهی در مورد انواع کاغذ پاکت و دریافت راهنمایی‌های لازم از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه است.

معرفی انواع کاغذها

اگر سری به بازار کاغذفروشان زده باشید متوجه تنوع بسیار بالای کاغذ در این حوزه خواهید شد. بدون اغراق می‌توان گفت که امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در حوزه‌های مصرفی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی کاغذها را با توجه به کاربردی که دارند می‌توان در چهار دسته زیر قرار داد:

  1. کاغذهای گرافیکی
  2. کاغذهای بسته‌بندی
  3. کاغذهای بهداشتی
  4. کاغذهای صنعتی برای مصارف الکترونیکی

بیشتر سهم استفاده از کاغذ مربوط به صنعت بسته‌بندی و چاپ است. برای آشنایی بیشتر سعی کرده‌ایم در جدول زیر انواع کاغذهای پرکاربرد را به صورت مختصر و مفید برای شما عزیزان معرفی کنیم:

انواع کاغذگرماژ استانداردمورد استفاده
روزنامه۵۰چاپ روزنامه
تحریر۷۰ الی ۱۰۰اوراق اداری، کتاب، پاکت نامه
گلاسه (مات و براق)۹۰ الی ۱۷۰بروشور، کاتالوگ، کتاب‌ ارزشمند
مقوا گلاسه۱۷۰ الی ۳۰۰جلد کتاب، کاتالوگ، پوشه
خود کپی (NCR)از ۴۰ به بالافاکتور، قبض، فرم‌های چند نسخه‌ای
مقوا کارتی۳۰۰کارت ویزیت، کارت پستال، جلد کتاب
مقوا پشت توسی۲۰۰ الی ۳۰۰کارتن و جعبه بسته بندی
مقوا ایندربرد (پشت سفید یا کرم)۲۵۰بسته‌بندی محصولات بهداشتی و خوراکی
مقوا فانتزی۱۲۰ الی ۲۵۰کارت ویزیت، کارت فانتزی مثل کارت دعوت
الوان۶۰نسخه 2 و 3 فاکتور و قبض
کرافتمتنوعکارت ویزیت، نقشه، بروشور، کتاب
پشت چسبدارمتنوعلیبل

آشنایی با انواع کاغذ در تولید پاکت

از مهم‌ترین کاربردهایی که انوع کاغذها در بازار دارند می‌توان به ساخت پاکت در حوزه بسته‌بندی اشاره کرد. پاکت‌ها می‌توانند بسته به موارد استفاده خود در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شوند. از جمله رایج‌ترین پاکت‌ها که اغلب افراد بارها در حوزه‌های مختلفی از آن‌ها استفاده کرده‌ایم پاکت نامه، پاکت بسته‌بندی، پاکت خرید و … اشاره کرد. در ادامه به معرفی کامل انواع کاغذ پاکت می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ تا از پرکاربردترین انواع پاکت پستی

کاغذ گلاسه

گلاسه

کاغذهای گلاسه که با نام انگلیسی coated paper در بازار شناخته می‌شوند از اصلی‌ترین انواع کاغذها برای ساخت پاکت‌های نامه هستند.

کاغذ گلاسه حالت دو رو داشته و هر دو طرف آن صاف است. به همین دلیل از کیفیت چاپ بالایی برخوردار بوده و قابلیت ضد آب دارد. معمولا گرماژ کاغذهای گلاسه از ۷۰ تا ۱۷۰ بوده و هرچه گرماژ آن بالاتر باشد از کیفیت چاپ بهتری برخوردار خواهد بود.

معمولا کسانی که به دنبال کاغذی با بهترین کیفیت برای تولید پاکت باشند کاغذ گلاسه پیشنهاد داده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت تولید در دو نوع براق و مات اشاره کرد که خریداران این امکان را خواهند داشت تا مناسب‌ترین مورد را متناسب با نیاز خود خریداری کنند.

کاغذ کتان

کتان

اگر به دنبال کاغذهایی برای ساخت پاکت‌های مقاوم و ضخیم هستید کاغذ کتان گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های پاکت کتان به عدم دیده شدن محتویات درون آن می‌توان اشاره کرد. این کاغذ ماهیتی بافت‌دار داشته و سطح آن کمی ناهموار بوده و این موضوع خود زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

پاکت‌های نامه‌ای که از این جنس کاغذ تولید می‌شوند در دو نوع کاغذ کتان آلمان و کاغذ کتان امباس می‌باشد. کاغذ کتان آلمان دارای برجستگی‌های کاغذ به صورت بافت در دو سطح است. این موضوع در مورد کاغذ کتان امباس دقیقا برعکس بوده و برجستگی‌های کاغذ فقط در یک سطح آن پجود دارد.

کاغذ تحریر

تحریر 1

کاغذ تحریر از جمله پرکاربردترین کاغذها در بین عموم مردم است که تولید پاکت از موارد استفاده رایج آن است. کاغذ تحریر در مقایسه با دیگر کاغذها از ظرافت بیشتری برخوردار بوده و در گرماژهای مختلفی از ۷۰ الی ۱۰۰ تولید می‌شود. این گرماژها به صورت ۷۰، ۸۰ و ۱۰۰ بوده و در برخی مواقع به سفارش مشتریان در گرماژ ۱۲۰ نیز تولید می‌گردد که حالتی بسیار ضخیم دارد.

در بین عموم مردم کاغذ تحریر با نام کاغذ چاپ نیز نامیده می‌شود. مواد اولیه به کار رفته در ساخت کاغذ تحریر خمیر شیمیایی چوب پهن برگان و سوزنی برگ‌ها است. از مهم‌ترین مزیت کاغذ تحریر می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. در بازار می‌توان کاغذ تحریر را در رنگ‌های مختلفی مشاهده و خریداری کرد. کاغذ تحریر گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای چاپ طرح مورد نظر بر روی آن است. به طوری که در تمامی دستگاه‌هایی که قصد چاپ یک نوشته یا طرح را دارند از این کاغذها استفاده می‌کنند.

کاغذ کرافت

کرافت

از دیگر انواع کاغذ در تولید پاکت، کاغذ کرافت است. این کاغذ دارای مقاومت بالایی بوده و همین موضوع سبب شده تا از آن در حوزه‌های دیگر مثل کارت ویزیت، نقشه، بروشور و کتاب نیز استفاده کنند. ماده اصلی در تولید این کاغذ سولفات خمیر پالپ است. کاغذ کرافت در زنگ‌ها سفید، کرم و قهوه‌ای تولید می‌شوند. به عنوان مثال همه شما بارها شاهد استفاده از این کاغذها در تولید کارتن‌های بسته‌بندی بوده‌اید. از دیگر کاربردهای مهم کاغذ کرافت می‌توان به تولید پاکت سیمان و ساک‌های کاغذی اشاره کرد.

کاغذ کرافت دارای گرماژ بسیار متنوعی است. به طوری که می‌توان شاهد گرماژهای ۴۰ الی ۵۰۰ گرم در بازار بود.

کاغذ پاکت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در انتخاب کاغذ باید مورد توجه قرار بگیرد، ویژگی‌هایی است که کاربر از آن انتظار دارد. برای طراحی و ساخت پاکت پستی نیز باید یک سری مشخصه‌ها در نظر گرفته شوند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ پاکت عبارتند از:

  • مقاومت بالا به منظور محافظت از محتویات درون پاکت
  • قابلیت نگه‌داری و انبار کردن برای مدت طولانی
  • روشن بودن رنگ کاغذ
  • قابلیت چاپ بر روی کاغذ متناسب با نیاز کاربر
  • وزن سبک

خدمات پس از چاپ در تولید پاکت

پس از انتخاب کاغذ و چاپ بر روی آنها، برای اینکه پاکت‌های متناسب با نیاز مشتریان تولید شود باید یکسری خدمات پس از چاپ بر روی آنها صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی اجمالی به خدمات پس از چاپ


بسته به نوع نیاز مشتریان در حال حاضر انواع پاکت‌های که برای پست کردن محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت پاکت‌های حبابدار، پاکت‌های لمینه مشکی، پاکت‌های نایلون مشکی و پاکت‌‍ های متالایز هستند. همچنین پاکتها در ابعاد مختلف تولید می شوند تا متناسب با نیاز مشتریان، هر فردی بتواند سایز مناسب را خریداری نماید.

جمع بندی

اکنون که با انواع کاغذ برای تولید پاکت آشنا شدید می‌توانید با دقت بیشتری مناسب‌ترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب و خریداری کنید. اگر در این مسیر نیاز به راهنمایی و کمک بیشتری داشتید کارشناسان ما در سامانه فروش انواع لوازم بسته‌بندی زودپک در کنار شما عزیزان خواهند بود. شما می‌توانید بهتری انواع کاغذ با کیفیت بالا و قیمت مناسب را از ما بخواهید. فراموش نکنید که برای تولید یک پاکت باکیفیت و استاندارد باید از کاغذ مناسبی استفاده کنید. چرا که بدون خرید کاغذ پاکت مناسب نمی‌توان انتظار طراحی و چاپ باکیفیتی را داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *