وبلاگ

کارتن مادر چیست و چه فرقی با کارتن معمولی دارد؟

کارتن مادر

کارتن‌ها مهم‌ترین نقش را در صنعت بسته‌بندی ایفا می‌کنند. به طوری که این موضوع سبب شده تا امروزه انواع مختلفی از کارتن‌ها طراحی و به بازار عرضه شوند. معمولا کارتن‌ها را با توجه به جنس و ابعادی که دارند در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند.

داشتن شناخت کافی در مورد انواع کارتن‌ها سبب می‌شود تا خریداران بتوانند بهترین انتخاب را متناسب با نیاز خود داشته و گزینه مناسب را خریداری کنند. یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین انواع کارتن‌ها با نام کارتن مادر در بازار موجود می‌باشد که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

کارتن مادر چیست؟

با توجه به تنوع بالای محصولات موجود در بازار و بیشتر شدن رقابت بین فروشندگان هر محصول اهمیت بسته‌بندی نیز افزایش یافته است. یکی از ملزومات بسته‌بندی در شرکت‌ها و کارخانه‌ها استفاده از کارتن مادر است. اما کارتن مادر چیست و چرا استفاده از آن در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. به زبان کاملا ساده کارتن مادر به کارتن‌هایی گفته می‌شود که بیش از یک محصول درون آن‌ها قرار می‌گیرد.
به عنوان مثال فرض کنید که خرماها را درون جعبه‌های مخصوص جای داده‌اید. حال برای اینکه چندین جعبه خرما را دوباره بسته‌بندی کنید تا حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر شود و جای کمتری را اشغال کند به یک جعبه بزرگتر نیاز خواهید داشت. این جعبه بزرگ در اصل همان کارتن مادر است.

پس اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از کارتن مادر داشته باشیم باید بگوییم که، به کارتن بزرگ که چندین جعبه کوچک تر را در خود جا می‌دهد، کارتن مادر می‌گویند. کارتن مادر علاوه بر ابعاد بزرگتر از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. چرا که باید تعداد بالایی بچه کارتن درون آن جای شده و تحمل وزن بالای ناشی از آن‌ها را حین حمل و نقل داشته باشد. عموما برای تولید کارتن مادر مقوایی، بسته به نوع محصول، از ورق ۳ لایه و ۵ لایه استفاده می‌کنند.

کارتن مادر سه لایه

کاربرد کارتن مادر در صنعت بسته‌بندی

حوزه استفاده از کارتن مادر در بازار بسیار گسترده است. به طوری که می‌توان گفت در هر صنعتی که نیاز به بسته بندی وجود دارد استفاده از این کارتن ضروری است. چرا که استفاده از کارتن مادر امکان جابجایی را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال فرض کنید که صدها جعبه‌ را برای انبار کردن و یا رساندن به مقصد نیاز به جابجایی دارد. طبیعتا حمل یک جعبه بزرگ که کارتن‌های کوچکتر درون آن قرار گرفته‌اند آسان‌تر از حمل چندین کارتن کوچک خواهد بود. از جمله رایج‌ترین کاربرد کارتن مادر می‌توان به بسته‌بندی مواد غذایی، جعبه‌های نوشیدنی، محصولات شوینده و بهداشتی، داروها، جعبه‌های کفش، ظرف و ظروف شکستنی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:
نکات کلیدی در مورد خرید کارتن ۵ لایه بداند

نوع مقوای استفاده شده در ساخت کارتن مادر

همان طور که گفته شد کارتن مادر مقوایی جعبه‌ای با ابعاد بزرگ برای جای دادن بچه کارتن‌ها درون آن است. بنابراین باید دارای بدنه‌ای محکم و مقاوم در برابر تحمل وزن بالای کالاهای درون خود را داشته باشد. از طرفی دیگر برخی از افراد تمایل به داشتن بسته‌بندی شخصی خود هستند. در این شرایط نیاز است تا طرح مورد نظر کاربر بر روی کارتن مادر چاپ شود. بنابراین مقوای استفاده شده در ساخت این کارتن ها باید قابلیت چاپ را نیز داشته باشند. به همین دلیل قبل از انتخاب نوع مقوا انتظارات مشتریان طبق کاربرد کارتن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت بهترین و مناسب‌تری جنس برای این منظور انتخاب می‌گردد.

توجه داشته باشید که تعداد لایه‌های مقوای به کار رفته در بدنه کارتن ارتباط مستقیمی با استحکام و مقاومت آن در برابر ضربه و تحمل وزن بالا دارد. پس برای کسانی که به دنبال کارتنی برای بسته‌بندی کالاهای سنگین یا شکستنی هستند سفارش و خرید کارتن ۵ لایه پیشنهاد می‌شود. در صورت نیاز به بسته بندی محصولات سبک می توان کارتن‌های سه لایه را خریداری کرد.

ویژگی‌های کارتن مادر

هدف اصلی از به کار بردن کارتن مادر قرار دادن کارتن‌های کوچکتر درون آن است. برای اینکه این کار به درستی و بدون دردسر انجام شود رعایت برخی نکات و ویژگی‌ها در طراحی و تولید کارتن مادر الزامی است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کارتن مادر عبارتند از:

استحکام بالا

مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌ که کارتن مادر باید داشته باشد استحکام بالای آن است. چرا که قرار است تعداد بالایی از کارتن های کوچک درون آن قرار بگیرد. پس در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود به محض بلند کردن جعبه یا در حین حمل و نقل دچار پارگی شده و محصولات درون آن آسیب خواهند دید.

قیمت مناسب

کارتن مادر صرفا برای قرار دادن جعبه‌های کوچک درون آن و تسهیل مرحله حمل و نقل به کار برده می‌شود. به همین دلیل مصرف‌کننده نهایی به ندرت و تنها در موارد خاص، شکل ظاهری کارتن مادر را مشاهده می‌کند. بنابراین پرداخت هزینه بالا برای کارتن‌های مادر و انجام چاپ و طراحی‌های هزینه‌بر بر روی آن معقول نبوده و توصیه نمی‌شود. البته در برخی موارد استثنایی می‌توان چاپ‌های تک رنگ یا دو رنگ را بر روی این جعبه‌ها اعمال کرد. یا حتی از فرآیند لمینت برای تولید کارتن مادر استفاده کرد.

کارتن مادر بسته بندی

داشتن بدنه چند لایه

معقول‌ترین گزینه در ساخت بدنه کارتن مادر مقوایی استفاده از ورق های ۳ لایه و ۵ لایه است. هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد مقاومت کارتن نیز بیشتر خواهد بود. پس برای کسانی که قرار است جعبه‌های کوچک سنگینی را درون کارتن مادر قرار دهند توصیه می‌شود از مقوا ۵ لایه حین سفارش و خرید محصول استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:
آشنایی با نحوه تولید ورق کارتن

انتخاب سایز متناسب با کالای بسته‌بندی

امروزه شرکت‌های تولید کننده لوازم بسته بندی این فرصت را فراهم کرده‌اند تا کاریران مناسب‌ترین کارتن را از لحاظ ابعادی سفارش و خریداری کنند.
در انتخاب کارتن مادر به نحوه حمل و نقل، انبار داری و وزن و تعداد محصولی که قرار است درون آن قرار بدین توجه کنید. اگر فکر می‌کنید بچه کارتن‌هایی که قرار است درون کارتن مادر قرار بگیرند وزن بالایی دارند باید کارتن مادر کوچکی را انتخاب کنید. تا حمل و نقل و انبارداری آن راحتتر باشد. اما اگر قصد بسته‌بندی چندین جعبه سبک را دارید سفارش کارتن مادر در ابعاد بزرگ بلامانع است.

پس حتما قبل از نهایی کردن سفارش خود تمامی جوانب کار را در نظر گرفته و در صورت نیاز از افراد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

خرید کارتن مادر مقوایی

برای اطلاع از قیمت و خرید کارتن مادر می‌توانید همین حالا با کارشناسان فروش ما در سامانه فروش انواع لوازم بسته بندی زودپک تماس بگیرید. توجه داشته باشید که با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت تولید قیمت کارتن مادر متغیر خواهد بود.

از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید این کارتن‌ها می‌توان به نوع کاغذ استفاده شده در بدنه، تعداد لایه‌های بدنه، ابعاد کارتن، نوع فلوت، نوع برش و چاپ طرح بر روی آن اشاره کرد. معمولا سعی می‌شود تا کارتن مادر با حداقل هزینه تولید گردد. چرا که صرفا به منظور تسهیل حمل و نقل و انبار کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران تمایلی به پرداخت هزینه‌های بالا برای خرید کارتن مادر ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *