وبلاگ

هر آنچه که باید در مورد نحوه به کارگیری نوار چسب در بسته‌بندی بدانید

انواع چسب بسته بندی

برای کسانی که قصد دارند درب یک کارتن یا جعبه را بسته و مهر و موم کنند، سپس آن را به مقصد مشخصی بفرستند، نوار چسب بسته‌بندی لازم و ضروری است. نوار چسب یا چسب پهن نوعی چسب است که فلاپ‌های بسته‌بندی را کنار هم نگه می‌دارد. تنوع بالا، کاربرد ساده و استحکام و دوام از ویژگی‌‌‌‌‌‌های بارز این چسب‌ها است. اما بهترین روش استفاده از آن‌ها چیست؟ آیا این چسب ها قابل بازیافت هستند؟ چسب‌کش چیست و چگونه باید با آن کار کرد؟

 در این مقاله قصد داریم به سوالات فوق پاسخ داده و تمام تمرکزمان را بر روی نوار چسب پهن معطوف کنیم. تمام آنچه را که باید بدانید، مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ از نحوه استفاده آن‌ها گرفته تا طریقه چسباندن آن‌ها بر روی جعبه و صحیح و سالم کندن آن‌ها از روی جعبه، به علاوه به شما درباره نحوه استفاده ازچسب کش خواهیم گفت تا با کمک آن در وقت و انرژی‌خود صرفه ‌جویی کنید.

نوار چسب بسته‌بندی را چگونه باید مورد استفاده قرار داد؟

استفاده از چسب پهن بسیار ساده است. در واقع یکی از راحت‌ترین اقلام برای بسته‌بندی است. اما باید شیوه صحیح به کارگیری آن را بدانید، در غیر این صورت با توده عظیمی‌از نوارچسب‌های هدر رفته مواجه خواهید شد. در ادامه نکاتی را به شما گوشزد خواهیم کرد که با به کارگیری آنها می‌توانید بیشترین استفاده را از نوار چسب بسته‌بندی ببرید و مانع از هدر رفتن آن شوید.

چسب کش دسته دار سپهر

پیش از هرچیز مطمئن شوید که نوارچسبی که با آن کار می‌کنید، نوار چسب بسته‌بندی است. چسب پهن برای بستن درب جعبه و کارتن و مهر و موم کردن آن طراحی شده است، برای همین منظور چسب به کار رفته در آن قوی و بادوام است و پیوند محکمی با مواد بسته‌بندی ایجاد می‌کند. این پیوند محکم  به شما این اطمینان می‌دهد که چسب در حین حمل و نقل و انبار کردن پوسته یا کنده نمی‌شود. همیشه اطمینان یابید که از مناسب ترین نوع چسب استفاده می‌کنید.

برای بستن درب بسته‌بندی اغلب از دستگاه چسب کش استفاده می‌شود تا کار سریع‌ ‌تر و راحت‌تر انجام شود. با استفاده از دستگاه چسب کش، چسب به درستی بر روی سطح بسته‌بندی چسبیده، پیچ و تاب نمی‌خورد و به خودش نمی چسبد. با کمی فشار آوردن به تیغه دستگاه برش چسب، نوارچسب به جعبه یا سطح موردنظرتان می‌چسبد.

انواع متفاوتی از چسب‌های بسته‌بندی موجود هستند که از آن میان می‌توان به چسب‌های با ضخامت میکرون بالا، چسب های بی صدا، چسب‌های وینیلی و .. اشاره داشت.

در ابتدا باید بررسی کنید که برای چه منظوری به نوار چسب بسته‌بندی نیاز دارید و فاکتورهای مانند موارد زیر را در نظر بگیرید؛

  • قرار است کجا مورد استفاده قرار گیرد (فضای داخلی یا بیرونی)
  • وزن محتویات بسته‌بندی چقدر است؟
  • ماده به کار رفته در بسته‌بندی چیست؟
  • چه بسته‌بندی هایی را قرار است با استفاده از این نوار چسب مهر و موم کنید؟

می‌توانید به صورت آنلاین تمامی نوارچسب‌های مجموعه ما را ملاحظه و خریداری کنید اما اگر به کمک یا توصیه‌ای نیاز داشتید با همکاران ما در بخش فروش در تماس باشید تا به شما بگویند چه نوع چسبی برای نیازهای منحصر به فرد شما مناسب‌تر است.

نحوه استفاده از دستگاه چسب‌کش

اگر قرار است مرتب جعبه‌ها، کارتن‌ها یا محموله هایتان را با کمک نوارچسب مهر و موم کنید، دستگاه چسب کش یک گزینه مناسب است و این فرآیند را برایتان سریع و راحت می‌کند. می‌توانید خیلی راحت و بی‌دردسر درب جعبه را بچسبانید و در وقت و انرژی‌تان صرفه‌جویی کنید، به علاوه میزان هدر رفتن چسب‌ها را کاهش داده و کارآیی و راندمان خود را بهبود بخشید.

دستگاه چسب کش انواع متفاوت و متنوعی دارند اما رایج ترین آنها دسته‌ای دارد تا به راحتی بتوانید آنرا در دست گرفته و چسب را هدایت کنید. استفاده از این چسب کش کار را برایتان بی‌اندازه راحت می‌کند. می‌توانید چسب پهن خود را در این دستگاه کوچک و محکم قرار داده و آن را به هر اندازه که می‌خواهید برش زده، جدا کنید و به سطح موردنظرتان بچسبانید.

ابتدا باید رول نوارچسب را در ماسوره چسب کش قرار دهید، مطمئن شوید که چسب به خوبی درون ماسوره قرار گرفته و از جایش تکان نمی‌خورد. بخش چسبناک نوار چسب باید رو به زمین (پایین) باشد. به همین صورت هم می‌توانید چسب را جدا کرده و به سطح موردنظرتان بچسبانید.

بسته بندی کارتن

به محض آن که نوارچسب را درون دستگاه برش چسب گذاشتید، می‌توانید لبه ابتدایی نوار چسب را باز کرده و بر روی شکاف دستگاه قرار دهید. منظور کانال باریکی است که در جلوی دستگاه قرار دارد و به تیغه برش منتهی می‌شود. برخی دستگاه های برش چسب اهرمی‌دارند که پایین می‌افتد و نوارچسب را در جای‌خود ثابت می‌کند. اما بسیاری از دستگاه های برش چسب یک پیچ قابل تنظیم در مرکز ماسوره دارند که با کمک آن می‌توان شل یا سفت بودن ماسوره را تنظیم کرد تا نوار چسب بتواند به آن اندازه‌ای که می‌خواهید آزادانه درون ماسوره بچرخد.

حال که نوار چسب را درون دستگاه برش چسب قرار داده‌اید، آماده‌اید اولین جعبه را مهر و موم کرده و این کار را ادامه دهید. برای اینکار، ابتدا مطمئن شوید که سطح مورد نظرتان تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی است. انتهای نوار چسب را به نقطه‌ای بچسبانید که می‌خواهید کارتان را از آنجا شروع کنید، سپس ماشه دستگاه برش چسب را بکشید و در طول محلی که باید چسبکاری شود، حرکت دهید. نوار چسب آزادانه از ماسوره خارج می‌شود و تمیز و مرتب جعبه را مهر و موم می‌کند.

برای بریدن چسب و تمام کردن کار کافی است که دستگیره دستگاه برش چسب را به سمت سطح کج کنید. از این طریق می‌توانید تیغه های برش را به نوار چسب فشار دهید، آن را ببرید و آماده باشید تا به سراغ جعبه بعدی بروید.

نوارچسب‌های بسته‌بندی قابل بازیافت هستند؟

با توجه به طیف گسترده نوارچسب‌های موجود در بازار پرسش‌های بسیاری درباره‌ایمن بودن نحوه استفاده از نوارچسب‌ها و تأثیرات زیست محیطی آنها در ذهن دارند. آیا نوار چسب ها قابل بازیافت هستند؟

خبر خوب این که بله، نوارچسب‌های بسته‌بندی قابل بازیافت هستند و حتی بهتر از آن، می‌توان آنها را به همراه جعبه های مقوایی بازیافت کرد که اغلب بر روی آنها چسبیده اند. بسیاری از مراکز بازیافت می‌توانند نوارچسب را از مقوا جدا کرده و هر یک را جداگانه بازیافت کنند. البته شما می‌توانید با جدا کردن چسب از جعبه ها و کارتن‌های مقوایی در بازیافت این مواد کمک کنید.

نوارچسب بسته‌بندی را در چه دمایی می‌توان مورد استفاده قرار داد؟

استفاده از نوارچسب‌های بسته‌بندی در دمای کمتر از 35 تا 45 درجه سانتی گراد بلامانع است. در ادامه برایتان جزئیات مربوط به محدودیت دمایی برخی از نوارچسب‌ها را با در نظر گرفتن دو نکته لیست کرده‌ایم؛

  • نوارچسب بر روی سطح تمیز کارتن چسبانده شده باشد.
  • به دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار دارند.

تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که پس از چسباندن نوارچسب به کارتن می‌توان جعبه مهر و موم شده را در دمایی بین منفی 10 درجه تا 100 درجه سانتی گراد نگه داری کرد، فرقی نمی‌کند که نوارچسب با دست یا دستگاه به کارتن چسبانده شده باشد. مهم این است که سطح کارتن تمیز و عاری از گرد و غبار و رطوبت بوده باشد. می‌توان نوارچسب را در دمایی فراتر از این هم به کار بست. اما به شما توصیه می‌کنیم به محدوده دمایی فوق پایبند باشید.

چگونه چسب پهن را از بسته‌بندی جدا کنیم؟

همانطور که قبلاً گفتیم شما می‌توانید پس از آن که کارتان با کارتن یا جعبه مقوایی تمام شد، آن را به همراه نوارچسب روی آن برای بازیافت بفرستید اما بهتر است اگر می‌توانید قبل از این کار نوارچسب را از جعبه جدا کنید.

کندن چسب

اگر بتوانید قسمتی از آن را از روی جعبه بکنید، باقی نوارچسب به راحتی از آن جدا می‌شود. انتهای شل شده نوار چسب را در یک دستتان بگیرید و با دست دیگرانتان کارتن را محکم بگیرید و چسب را در راستایی که به جعبه چسبیده، بکشید تا از آن جدا شود.
می‌توان با یک حرکت نرم و ظریف نوارچسب را از جعبه جدا کرد اما حواستان به برش‌های طولی نوارچسب باشد که ممکن است از روی هم رد شده باشند. گاهی دو یا سه لایه نوارچسب از روی بکدیگر عبور کرده‌اند، پس حواستان باشد تا چسب‌ها را در راستای طولی از روی جعبه بکنید.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان بقایای چسب پهن را از روی سطوح بسته‌بندی کند، چند راهکار داریم که می‌تواند مثمر ثمر باشند. پیشنهاد می‌کنیم آنها را کمی حرارت دهید یا از آب و صابون استفاده کنید. اگر نوارچسب خیلی سفت و محکم به سطح چسبیده باشد، این راهکارها کارتان را سریع و راحت خواهد کرد.

اگر نوارچسب محکم به سطح چسبیده یا مدت زمان زیادی است که بر روی کارتن پستی و جعبه مانده باید از مواد قوی‌تری استفاده کنید. توصیه می‌کنیم الکل، متیلات ها یا اسپری WD40 را امتحان کنید. می‌توانید یک پارچه را به‌این مواد آغشته کرده و پارچه را بر روی باقی مانده نوارچسب بمالید تا به آسانی از سطح جدا شوند. فقط حواستان باشد که استفاده از این فرمول ها آسیبی به سطوح وارد نکند.

چگونه جعبه های بسته‌بندی را چسب بزنیم؟

در پایان می‌خواهیم اطلاعاتی درباره نحوه چسب زدن جعبه های بسته‌بندی در اختیارتان قرار دهیم. یک روش امتحان شده و موفقیت آمیز برای مهر و موم کردن جعبه ها وجود دارد که امنیت آنها را تضمین می‌کند و می‌توانید مطمئن باشید که به طور کافی محکم و قوی بوده و همه جا را پوشش خواهد داد.

wat

این متد، روش H نام دارد، همان طور که در تصویر می بینید، نوارچسب به شکل حرف H بر روی جعبه قرار گرفته است.

این متد به شما اطمینان می‌دهد که جعبه تمام و کمال مهر و موم شده و خطر باز شدن آن تقریباً صفر است. به علاوه جعبه را در برابر دستکاری شدن مصون نگه می‌دارد و هر تلاشی برای کندن چسب آثاری از خود به جا می گذارد که خیلی ساده و واضح قابل رویت خواهند بود.

به محض آن که کالاهایتان را درون جعبه قرار دادید، فلاپ هایش را ببندید. سپس نوارچسب را در راستای طولی جعبه و در مرکز فلاپ فوقانی حرکت دهید و تا جای ممکن این کار را ادامه دهید تا بخشی از فلاپ های کناری را هم تحت پوشش قرار دهید. مطمئن شوید که فلاپ ها خوب و محکم بسته شده اند.

حال که فلاپ های طولی محکم بسته شدند، به سراغ دو لبه بیرونی فلاپ های عرضی بروید و آنها را با نوار چسب ببندید تا شکلی شبیه به حرف H پدید آید و اطمینان یابید جعبه به خوبی بسته و مهر و موم شده است. سپس چسب کاری را ادامه دهید نوارچسب روی سطوح کناری هم قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *