وبلاگ

روش های بسته بندی کارتن

بسته بندی کارتن

کسانی که در صنایع بسته بندی کالاها و خدمات فعالیت می کنید به خوبی با روش های متداول برای بسته‌بندی کارتن ها آشنایی دارند. اما در صورتی که کسی تجربه زیادی در مورد بسته بندی انواع کارتن نداشته باشد ممکن است که به خوبی به این روش ها آشنایی نداشته باشد.

البته اینکار، کار سخت و یا پیچیده ای نیستند. اما در هر صورت به دلیل اهمیتی که محافظت از کالاها دارد، باید به این روش ها و نکات مهم در بسته بندی محصولات توجه ویژه نمود تا بتوان بهترین نتیجه ممکن را داشت.

بسته بندی محصول شکستنی

در یک بسته بندی مناسب چندین قدم را باید طی کرد

  • مشخص کردن دقیق اقلامی که قرار است در یک جعبه قرار بگیرند ( نوع وسایل و وزن آنها از موارد مهمی است که باید توجه ویژه داشت).
  • تهیه جعیه یا کارتن با سایز مناسب و تعداد لایه های مناسب با وزن محصولات
  • بسته بندی محصولات شکستنی با استفاده از کاغذ، نایلون حبابدار یا استرچ
  • قرار دادن محصولات در جعبه ، مهار فضاهای خالی بین محصولات با استفاده از کاغذ مخصوص، یونولیت یا پلاستیک حبابدار ( این کار مانع از جابه جایی و به هم خوردن وسایل درون کارتن می شود).

بعد از قرار دادن محصولات درون کارتن نوبت به بستن درب کارتن است. اگر چه استفاده از چسب پهن برای بسته‌بندی انواع کارتن یکی از متداول ترین روش‌ها برای اتمام مراحل بسته بندی است. اما شما می‌توانید با توجه به بسته‌بندی، از منگنه‌های مخصوص نیز در صورت نیاز استفاده کنید. بستن درب کارتن طوریکه در مراحل حمل و نقل باز نشوند یک کار به ظاهر ساده ولی با اهمیت است.
در این متن قصد داریم به بررسی روش‌ها و مواد مورد نیاز برای بستن کارتن‌ها بپردازیم، تا با توجه به نوع کالای مورد نیاز مناسبترین بسته بندی را برای محصول داشته باشید.

اهمیت چسب در بسته بندی کارتن

استفاده از انواع کارتن همواره در بسته بندی کالاها متداول بوده است. کارتن ها به دلیل سبک بودن و ارزان بودن یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده در بسته بندی محصولات مختلف هستند.

دلیل دیگر استفاده ی گسترده از کارتن مقوایی، امکان تولید آنها در سایزها و ابعاد و مشخصات مختلف است که این امکان را فراهم می کند تا از آنها برای بسته‌بندی محصولات در ابعاد مختلف استفاده کرد. اما تنها قرار دادن کالا در داخل کارتن برای حمل و نقل و یا محافظت از آن کافی نیست. استفاده از انواع چسب پهن یکی از ارزان ‌ترین و ساده ترین راه ها برای اتمام فرآیند بسته بندی انواع کارتن است.
بعلاوه بسیاری از تولیدکنندگان یا فروشندگان برای شخصی سازی بسته بندی از چسب‌های با نماد برند و یا اطلاعات مخصوص ارسال یا شناسایی مشتری و… برای بسته بندی کارتن استفاده می کنند.

استفاده از چسب در بسته بندی

چسب با کیفیت، به خوبی توان مهر و موم کردن یک کارتن را داشته و فروشنده می تواند با اطمینان محصول را برای گیرنده ارسال کند.

مشخصات کیفی چسب مورد استفاده برای بسته بندی کارتن

مانند انواع کارتن پستی که دارای سایزها و ابعاد مختلف هستند، چسب‌ های مورد استفاده برای بسته بندی آن ها نیز در ابعاد و انواع مختلف تولید می شوند. انتخاب بهترین چسب که مشخصات کیفی مورد نیاز برای بسته بندی را داشته باشد بسیار مهم است. چسب بی کیفیت و با چسبندگی کم یا کم دوام ممکن است در طی فرآیند حمل و نقل کنده شده و باعث باز شدن درب کارتن شود. که خود مشکلات زیادی را هم برای فروشنده کالا و هم خریدار به دنبال خواهد داشت.

به این دلیل در صنایع مختلف با توجه به حساسیت کالایی که بسته بندی می شود، در بسته‌بندی هر نوع کارتنی متناسب با نیاز چسب خاصی استفاده می شود که بتواند به خوبی این اطمینان را به تولید کننده ها بدهد که درب محصول بسته بندی شده در اثر اتفاقات ناخواسته یا در مسیر باز نخواهد شد.

مشخصات کمی انواع چسب

علاوه بر کیفیت چسب، مشخصات کمی آن نیز مهم است. نوار چسب ها از نظر رنگ،طول و عرض متفاوت بوده و بر اساس این خصوصیات قیمت گذاری می شوند. به طور معمول برای بسته‌بندی کارتن هایی که دارای ابعاد بزرگ هستند از چسب های نواری عریض‌تر استفاده می شود. که این چسب ها به طور معمول در بازار با نام چسب پهن شناخته می شوند.

طول نوار چسب ها نیز با هم تفاوت دارد و بنا به نیاز می توانید نوار چسب دارای طول مناسب را برای کاربرد خود سفارش دهید. البته تولید کننده ها به طور معمول انواع پرکاربرد چسب مانند چسب نواری و چسب پهن را در سایزهای مختلف تولید می کنند تا کار انتخاب را برای شما ساده تر کنند و شما با کمی تلاش خواهید توانست بهترین چسب ها را در بازار برای کاربرد خود انتخاب کنید تا بتوانید از مزایای یک بسته‌بندی مناسب برخوردار شوید.

یکی از موارد دیگری که در تولید چسب ها مورد توجه قرا می گیرد رنگ است. چسب های نواری معمولا به صورت کریستالی و بی‌رنگ تولید می شوند. اما استفاده از چسب های قهوه ای رنگ به خصوص در بسته‌بندی کارتن مقوایی هم یکی از گزینه ها محسوب می شود.

لزوم استفاده از کارتن دوز برای بسته بندی کارتن

بعضی از محصولات مثل قطعات صنعتی، قطعات خودرو، لوازم منزل و…ابعاد بزرگتری دارند و برای بسته بندی آنها از کارتن چند تکه استفاده میشود. یا به دلیل وزن بالا در تولید کارتن مورد نیاز از ورق های پنج و هفت لایه استفاده می‌شود.برای اتصال این کارتن ها به ابزار دیگری جز چسب نیاز است تا بتواند تکه های کارتن را کنار هم ثابت نگه داشته و از جدا شدن آنها در جابه جایی جلوگیری نماید. به این منظور از انواع کارتن دوز استفاده می شود.

مشخصات کارتن دوز و منگنه های مخصوص

منگنه کارتن دوز

برای کارتن های بزرگ مانند کارتن پنج لایه و کارتن هفت لایه باید از کارتن دوز و منگنه مخصوص استفاده کنید. در این زمان توجه به مشخصات منگنه‌های مورد نیاز برای بسته بندی مهم است.  منگنه‌های مخصوص نیز مانند چسب‌ها دارای تنوع بالایی هستند که هر یک متناسب با نیاز می‌توانند استفاده شوند. به طور معمول تفاوت کارتن دوز و یا منگنه مورد استفاده برای بسته بندی کالاها در تفاوت جنس و اندازه آن‌ها می باشد.

برای همین در صورتی که شما نیاز به بسته بندی محصولات بزرگ و سنگین داشته باشید لازم است با در نظر گرفتن وزن کالا و ابعاد کارتن نسبت به انتخاب منگنه مناسب برای این کار اقدام کنید.

نحوه بستن کارتن ته قفلی

بستن کارتن ته قفلی، یکی از روش‌های پرکاربرد و آسان برای بسته بندی کالاهاست. برای استفاده از این روش، ابتدا کارتن را به صورت مسطح باز کنید. سپس لبه‌های کارتن را به هم متصل کنید تا یک جعبه حاصل شود. حالا از یکی از طرفین کارتن، دو تا قفل برجسته را بالای هم قرار دهید. سپس با فشار دادن به قفل‌ها، آن‌ها را به داخل کارتن بفشارید. در این حالت، قفل‌ها به کارتن متصل می‌شوند و نمی‌توانند جدا شوند. این روش بستن کارتن در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه‌ای انجام می‌شود و برای بسته بندی کالاهای حجیم و سنگین بسیار مناسب است.

اگر کالای شما سنگین و با حجم زیاد باشد، بهتر است از کارتن پنج لایه استفاده کنید. این نوع کارتن، با توجه به تعداد لایه‌های مقوایی که در آن به کار رفته، از مقاومت بیشتری در برابر ضربه‌ها و لرزش‌های ناشی از حمل و نقل برخوردار است. در صورتی که کالای شما سبک و با حجم کم باشد، می‌توانید از کارتن سه لایه استفاده کنید.

این نوع کارتن، با توجه به ساختار سه لایه‌ای آن، از وزن کمتری برخوردار است و برای بسته بندی کالاهای سبک و با حجم کم بسیار مناسب است. در نهایت، با استفاده از بسته بندی کارتن، می‌توانید کالاهای خود را به شکلی ایمن و مناسب بسته بندی کرده و آن‌ها را برای حمل و نقل آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *