وبلاگ

چگونه ازعهده بسته بندی سفارش‌های فصل تعطیلات، با حجم بالا و زمان کم، برآییم؟

بسته بندی فروشگاه آنلاین

بسته بندی سفارش آنلاین یکی از مهمترین بخش در تجارت الکترونیکی است و بدون تردید فصل تعطیلات برای سفارش‌های آنلاین و شرکت‌های فعال در عرصه تجارت الکترونیک شلوغ ترین فصل سال محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر تجارت الکترونیک رشدی انفجاری را تجربه کرده و به محبوب‌ترین روش برای خرید، به خصوص در ایام تعطیلات سال نو تبدیل شده است. تعجبی ندارد که مردم از میان یک خرید راحت و بی دردسر از منزل و منتظر ماندن در صف های طولانی صندوق، خرید آنلاین را انتخاب کنند.

این افزایش درآمد و سوددهی به نظر فوق العاده می رسد، اما پاسخ دادن به این حجم از سفارش، ارسال و حمل محصولات یک چالش محسوب می‌شود. یک فروشگاه آنلاین وقتی در آخرین هفته‌های سال، با رشد 500 درصدی سفارش‌هایش مواجه می‌شود، چه باید بکند؟

تهیه بسته بندی مناسب

برای ارسال محصولاتی که به صورت آنلاین بفروش می‌رسانید. اولین مسئله اینست که شما بسته بندی مناسبی برای ارسال محصولات خود داشته باشید. شما با توجه به محصولاتی که آماده عرضه دارید و ملاحظات خاص هر محصول باید بسته بندی مناسب با آن را انتخاب کنید. در مورد کالاهای شکستنی باید بتوانید آنها را به خوبی با کمک انواع محافظ حبابدار، یونولیت، سلفون و… در برابر ضربه محافظت کنید. محصولاتی که نباید در برابر نور یا رطوبت قرار گیرند بسته بندی مخصوص به خود را نیاز دارند.
با توجه به نوع و ابعاد محصول و نحوه قرارگیری در بسته بندی می‌توانید از انواع کارتن با درب معمولی، کیبوردی یا دارویی استفاده کنید.
اگر قرار هست با استفاده از خدمات پستی محصول را ارسال نمائید، برای صرفه جویی در زمان و هزینه بهتر است کارتن ها و پاکت های مخصوص پستی را در محل کار خود داشته باشید.

هماهنگ کردن بخش‌ های مختلف

افزایش ناگهانی سفارش‌‌‌های آنلاین چیزی نیست که بخواهید از بابت آن گله مند باشید. اما باید برای کارکنان شرکت مشخص کنید که چگونه باید از پس این شرایط برآیند. اعضای تیم بازاریابی شما، اولین نفراتی هستند که به مشتریان پیام می‌‌دهند و به آن ها می‌گویند کدام یک از محصولات جزو بهترین و پرفروش ترین محصولات شما هستند و کدام محصولات تخفیف خورده‌اند. تیم بازاریابی شما از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات به مشتریان درباره کالاهای حراجی، کالاهای پرفروش، پروموشن ‌ها و حراجی ها خبر می دهند.

فروشگاه آنلاین

تیم تولید باید با تیم بازاریابی و فروش در ارتباط باشند تا بتوانند به اندازه کافی از محصولاتی تولید کنند که تیم بازاریابی آن را تبلیغ می کند. کسری موجودی کالاهای پرفروش بدون تردید تنها چیزی است که نمی خواهید با آن مواجه شوید. برای تهیه و تدارک دیدن و تأمین موجودی انبارتان بهتر است آمار و ارقام سال گذشته را بررسی کنید یا استانداردهای صنعتتان را در نظر بگیرید.

این رقم در صنایع مختلف و برای محصولات گوناگون، متغیر است اما می توانید افزایشی در حدود 30 تا 90 درصدی را در حجم فروش‌هایتان پیش‌بینی کنید، مخصوصاً برای محصولات پرفروش و محصولاتی که تخفیف خورده اند.

سر و سامان دادن به مرکز توزیع و ارسال سفارش

به احتمال زیاد محصولاتی دارید که در فصل تعطیلات خیلی سریع تر از سایر محصولاتتان به فروش می‌رسند. بنابراین تیم تحقیق و توسعه بازار باید با کارکنان مرکز توزیع و ارسال سفارش‌ها در ارتباط باشد. شما می‌توانید محصولات پرفروش، حراج شده‌ها و کالاهای کادویی را در جایی قرار دهید که دسترسی به آن‌ها ساده تر باشد. با این روش فرآیند بسته بندی سفارش و ارسال و توزیع کالاهایتان را سرعت ببخشید. به علاوه می‌توانید محصولاتی را که معمولاً در کنار هم خریداری می‌شوند، نزدیک به هم نگه دارید.

تجربه خرید آنلاین

با توجه به این که شمار زیادی از مشتریان خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، به احتمال زیاد نمی‌خواهد در شلوغ ترین فصل خرید وبسایت شما از کار بیفتد و از دسترس خارج شود. پس لازم هست اطمینان یابید که پیش از فصل تعطیلات سرورهایتان را تست کرده اید، کانال‌های فروش آنلاین تان را بررسی کرده اید و مطمئن هستید همه آن‌ها در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند و به مشکل نخواهید خورد.

برای بهتر شدن تجربه خرید آنلاین مشتریان می توانید برای محصولاتی که قابل هدیه دادن هستند، صفحات جداگانه ای در نظر بگیرید. بدون شک مشتریان از این که تجربه خریدشان را سریع، راحت و بی دردسر کرده اید قدردان شما خواهند بود. بهتر است فرآیند تسویه و پرداخت را برایشان ساده تر کنید. می توانید قبل از آن که سیل سفارش ها به سوی شما سرازیر شود، صفحه تسویه و پرداخت خود را چک کنید و تمامی مراحل غیرضروری را از آن حذف کنید.

کادو پیچ کردن محصولات

کادوپیچ کردن یکی از محبوب ترین گزینه ها در فصل تعطیلات است. اضافه کردن این گزینه به یک فروشگاه آنلاین کار ساده ای است. اما باید مطمئن شوید به اندازه کافی کادو و لوازم کادوپیچ کردن در دسترس دارید و تیم ارسال سفارش ها را آموزش دهید تا بتوانند به خوبی از پس کادوپیچ کردن بسته بندی ها برآیند.

وقتی به مشتریان خود گزینه کادوپیچ کردن محصولات را ارائه می دهید، دو حالت دارد، باید مطمئن شوید که مشتری به وضوح می داند که قرار است چه چیزی نصیبش شود.
حالت اول این است که شما به همراه جعبه محصول، کاغذ کادو برای مشتری بفرستید تا او خودش کار کادوپیچ کردن را انجام دهد. دومین حالت این است که شما خودتان بسته بندی محصول را کادوپیچ کرده و آن را برای دریافت کنند هدیه بفرستید. اگر می خواهید این گزینه را ارائه دهید باید اطمینان یابید که قبل از کادوپیچ کردن برچسب قیمت را از روی بسته بندی کنده باشید و بسته بندی سفارش کاملا سالم و تمیز باشد.

کادو پیچ کردن

سفارش‌های لحظه آخری

داشتن سفارش‌ های لحظه آخری برای فروشگاه‌ ‌های آنلاین اجتناب ناپذیر است. اکثر مشتریان از شما انتظار دارند ظرف مدت حداکثر یک تا دو روز سفارش آن ها را تحویل دهید. برخی از فروشگاه ها حتی می‌توانند سفارش مشتری‌ها را همان روز ارسال کنند. تقریباً عامل اصلی رها شدن خیلی از سبدهای خرید، طولانی بودن بیش از حد انتظار زمان ارسال محصولات است. اگر شما نتوانید پاسخگوی خواسته‌ها و نیازهای مشتریان باشید، نمی‌توانید خدمات خوبی به آن ها ارائه دهید. برای همین خیلی مهم است که برای ارسال سفارش‌ها در فصل تعطیلات یک برنامه و استراتژی مناسب داشته باشید.

با وجودی که این مسئله در شرایط عادی کاملاً معقولانه به نظر می‌رسد اما در فصل تعطیلات می‌تواند به یک کابوس تبدیل شود. علاوه بر تمام این ها باید نگران شرایط بد آب و هوایی هم باشید که عامل اصلی بسیاری از تأخیرها است و افزایش حجم سفارش ها این موقعیت را چالش برانگیزتر هم می کند.

اطمینان یابید پیام‌های آنلاین شما متناسب با آن چیزی است که می‌توانید انجام دهید. از آنجایی که مشتریان از شما انتظار دارند هر چه سریع تر محصولات و سفارش‌ها را برایشان ارسال کنید، باید در مرکز توزیع و ارسال کالاهایتان سیستمی پیاده کنید که بتواند پاسخگوی این حجم از سفارش‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *