وبلاگ

چسب حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چسب-حرارتی

از چسب حرارتی می‌توان به عنوان یکی از چسب‌ها با کاربری گسترده نام برد. چرا که این چسب کمک می‌کند در مدت زمان کوتاه بتوان دو جسم را به یکدیگر چسباند. همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد استفاده از این چسب نیاز به اعمال حرارت دارد. به همین دلیل کاربران به منظور بهره‌مندی از مزایای این چسب باید تفنگ مخصوص آن را نیز تهیه کنند. اما منظور از چسب تفنگی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در این مقاله سعی کرده‌ایم به این سوالات پاسخ داده و در عین حال شما را با ویژگی‌ها، بایدها و نبایدهای آن آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

چسب حرارتی چیست؟

چسب حرارتی ماهیتی پلاستیکی داشته و برای کار باید حرارتی به آن اعمال شود. به این صورت که این چسب از جنس پلیمر، رزین بوده و به شکل لوله‌ای تولید می‌شود. در نتیجه به منظور استفاده از آن چسب لوله‌ای را درون تفنگ مخصوص قرار می‌دهند. این تفنگ توسط سیم به پریز برق متصل شده و انرژی الکتریکی را به حرارتی تبدیل می‌کند. از آنجایی که یکی از ماده‌های اصلی این چسب از جنس پلیمر است با اعمال حرارت ذوب شده و در سایه وجود رزین خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند. لوله چسب ذوب شده توسط حرارت بر روی سطوح مورد نظر اعمال شده و باعث چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

طبق این گفته‌ها می‌توان متوجه شد که چسب تفنگی در ابتدا حالت جامد داشته و در حین استفاده با اعمال حرارت به مایع تبدیل می‌شود. در نهایت نیز چسب دوباره کاهش دما داده و به جالت جامد تبدیل می‌شود. همین موضوع سبب به وجود آمدن ویژگی‌های منحصر به فرد و همچنین کاربردهای متفاوتی در این چسب شده که پیش‌تر به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ها و مزایای چسب تفنگی

همان طور که در بالا گفته شد چسب حرارتی بدون نیاز به هیچ گونه حلال یا ماده شیمیایی و تنها با اعمال حرارت قابلیت چسبندگی پیدا می‌کند. همین موضوع سبب شده سبب شده تا از ویژگی‌های متفاوتی با دیگر چسب‌های موجود در بازار برخوردار بوده و در نهایت مزایای خاص خود را داشته باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و مزایای چسب تفنگی عبارتند از:

  • عدم ایجاد واکنش شیمیایی بین سطوح دو جسم
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت و نور خورشید
  • چسبندگی بالا در برابر عوامل فرساینده محیطی
  • سرعت عمل بالا به دلیل چسبندگی سریع
  • حوزه کاربردی گسترده به غیر از چسباندن سطوح به یکدیگر
  • امکان چسباندن سطوح پارچه ای به همدیگر

شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت چسب تفنگی را در دو مورد آخر دانست. به این معنا که کاربران نیازی به صبر کردن طولانی مدت برای فیکس کردن دو سطح به یکدیگر ندارند. چرا که در عرض چند ثانیه چسب تفنگی کاهش دما پیدا کرده و باعث چسبیدن دو جسم به یکدیگر می‌شود. از طرف دیگر ویژگی‌های خاص ناشی از ماهیت چسب حرارتی آن را به یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌ها در حوزه‌های مختلف تبدیل کرده است.

[ux_products type=”row” ids=”29439,29438,29441,29443″]

کاربرد چسب حرارتی

طبق گفته فوق چسب تفنگی نه تنها به عنوان یک ماده چسبنده بلکه در حوزه‌های دیگری نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. طبق این گفته‌ها کاربرد چسب حرارتی را می‌توان در زمینه‌های زیر نیز مشاهده کرد:

  • استفاده به عنوان درزگیر در نواحی باریک یا درزهای کوچک
  • استفاده در حوزه‌های هنری به دلیل ماهیت ترموپلاستیکی و خشک شدن بسیار سریع
  • چسباندن سطوح مختلف با بدنه شکسته یک وسیله به هم
  • استفاده در صنعت بسته‌بندی
  • استفاده به عنوان ضربه‌گیر به دلیل ماهیت سیلیکونی آن
  • ایجاد اصطکاک بین دو سطح

نکات کلیدی در خصوص استفاده از چسب حرارتی

مثل هر وسیله دیگری در استفاده از چسب حرارتی نیز توجه به یکسری نکات الزامی است. چرا که در غیر این صورت نمی‌توان به نتایج مطلوب مورد انتظار رسید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم:

  • چسب تفنگی به عنوان یک چسب همه کاره شناخته می‌شود. به طوری که می‌توان از آن برای چسباندن سطوح مختلف مثل کاغذ، شیشه، پارچه، چوب، پی وی سی، فلزات و … استفاده کرد. اما در این میان توجه داشته باشید که در اجسام حساس به حرارت و دمای بالا استفاده از این چسب می‌تواند نادرست باشد.
  • قبل از استفاده از این چسب حتما باید سطوح دو جسم تمیز شود. در غیر این صورت قدرت چسبندگی آن تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
  • از آنجایی که چسب حرارتی یک ماده ترموپلاستیک به شمار می‌شود استفاده از آن برای چسباندن سطوح با حرارت خیلی پایین یا خیلی بالا توصیه نمی‌شود.
  • توصیه می‌شود بعد از چسباندن دو سطح به یکدیگر توسط چسب تفنگی حتما نیروی فشاری به مدت چند ثانیه بر روی آن‌ها اعمال کنید.
  • ناگفته نماند که اگر بعد از چسباندن دو سطح به یکدیگر توسط چسب حرارتی در محیطی بسیار گرم یا تحت حرارت بالا قرار بگیرد خاصیت چسبندگی آن از بین خواهد رفت.
  • توجه داشته باشید که حتما باید فاصله ذوب شدن چسب ناشی از اعمال حرارت تا چسباندن دو سطح به یکدیگر بسیار کوتاه باشد. در غیر این صورت چسب سفت شده و دوباره نیاز به اعمال حرارت خواهد داشت.
دستگاه چسب حرارتی

قیمت و خرید چسب حرارتی

چسب حرارتی به صورت لوله‌هایی به قطر نیم و یک سانتی‌متری به فروش می‌رسد. اما نکته بسیار مهمی که در خرید چسب تفنگی بزرگ یا کوچک وجود دارد این است که کاربران حتما باید تفنگ مخصوص آن را نیز خریداری کنند. چرا که در غیر این صورت استفاده از چسب حرارتی به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد.

وبسایت زودپک به منظور برطرف کردن نیاز مشتریان امکان خرید تفنگ حرارتی و همچنین چسب‌های مخصوص آن را به صورت آنلاین فراهم می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید چسب تفنگی مورد نیاز خود را در بسته‌های یک کیلویی با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما همراهان همیشگی زودپک را با چسب تفنگی ، ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن آشنا کنیم. همان طور که گفته شد این چسب بر مبنای اعمال حرارت ذوب شده و باعث چسباندن دو سطح به یکدیگر می‌شود. بنابراین استفاده از آن در سطوحی که احتمال آسیب دیدن در نتیجه اعمال حرارت دارند توصیه نمی‌شود. همچنین گفته شد که برای رسیدن به نتایج مطلوب چسبندگی حتما باید سطوح تمیز بوده و عاری از هر گونه آلودگی باشند. در صورت توجه به این موارد و البته داشتن یک خرید باکیفیت می‌توانید از مزایای این چسب بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *