وبلاگ

بست کمربندی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاله بست کمربندی

آیا می‌دانید بست کمربندی چیست و چه کاربردهای دارد؟

این محصول ارزشمند که در بستن کالاها و اشیای مختلف استفاده می شوند در اندازه‌ها و جنس‌های متنوعی در بازار وجود دارند و هر کسی می‌تواند متناسب با نیاز خود یکی از آن‌ها را برای خرید انتخاب کند.

در این متن در مورد کاربرد مختلف بست های کمربندی و تاریخچه استفاده از آن در صنایع مختلف صحبت خواهیم کرد. در ادامه مطلب به کاربردها و مشخصات بست های کمربندی پلاستیکی خواهیم پرداخت. اگر نیازمند آگاهی بیشتر در مورد این محصولات هستید با ما همراه باشید.

تاریخچه استفاده از بست کمربندی

شاید بارها نام بست را شنیده باشید. از گذشته‌های دور از انواع بست توسط بشر استفاده می شده است. بست‌های جدید با بست هایی که در قدیم استفاده می شدند بسیار متفاوت هستند. استفاده از بست های جدید به اواسط قرن بیستم میلادی بر می گردد.

در سال 1958 مهندس شرکت  توماس و بتس مارکوس لوگان، با مشاهده مشکلات کارگرانی که برای بستن چندین متر سیم برق در هواپیماها داشتند بست کمربندی را ابداع کرد.

ز

در طرح های اولیه، بست‌های کمر بندی ساخته شده از جنس فلز و دارای دندانه هایی فولادی بود. این بست های کمربندی فلزی ابتدا در صنایع هواپیما سازی برای مهار سیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بست های کمربندی فلزی در زمان خود بسیار مفید و پیشرو بوده و منافع زیادی برای صنایع مدرن به همراه داشتند. اما به تدریج با همه گیری استفاده از این بست ها در ساخت آنها از مواد پلاستیکی و نایلونی استفاده شد.
در چند دهه اخیر استفاده از بست های پلاستیکی به دلیل قیمت پایینتر و استفاده راحتتر رواج زیادی یافته است. اگر چه هنوز هم بست فلزی استفاده های خاص خود را دارد. اما در بیشتر موارد ما شاهد استفاده از بست های کمربندی پلاستیکی هستیم. در حال حاضر در ایران نیز انواع بست کمر بندی پلاستیکی تولید، و برای استفاده در صنایع بسته بندی و صنایع دیگر روانه بازار می شود.

انواع بست کمربندی

با توجه به ماده اولیه مورد استفاده برای ساخت بست‌ها می توان آنها را به دو گروه تقسیم کرد:

بست های کمربندی فلزی

بست های کمربندی پلاستیکی

برای هر دو گروه از این بست‌ها کاربردهای خاصی می‌توان تعریف کرد اما به طور عمومی، بست کمربندی فلزی بیشتر در مواردی که نیاز به محصولات مقاوم در برابر آتش سوزی می باشد استفاده می‌شود. اما در کاربردهای دیگر استفاده از پایه بست کمر بندی ساخته شده با پلاستیک، بسیار متداول تر است.

از نظر طراحی، به طور معمول بست کمر بندی پلاستیکی به گونه ای طراحی شده است که شامل یک نوار نایلونی است که دندانه دار بوده و در انتهای خود می تواند وارد یک گیره شود. در اغلب محصولات، با عبور این نوار نایلونی از گیره و کشیدن آن دیگر امکان باز کردن و برگشت نوار به عقب وجود ندارد. این بدان معنا است که با قرار گفتن نوار نایلونی در داخل گیره شما یک حلقه پلاستیکی خواهید داشت که می‌توان آن را کوچک‌تر و محکم کرد اما دیگر باز نمی شود.

نکته دیگر که باید ذکر شود این است که در بعضی از محصولات به دلیل بالا بردن مقاوت در برابر نور اشعه ماورا بنفش در محیط بیرون به آن دو درصد کربن سیاه (carbon black) اضافه می شود تا طول عمر زنجیره پلیمری مورد استفاده در این بست ها افزایش یابد.

کاربرد بست‌های کمربندی

بستهای کمر بندی متنوعی با اندازه، شکل و کیفیت های مختلف در بازار وجود دارند. بعضی از آن ها دارای جنس بسیار محکمی هستند که در کاربردهای چند منظوره و تحت شرایط سخت قابل استفاده می باشند. بعضی دیگر نیز از جنس های لطیف تر ساخته شده اند و می توان به راحتی با کمی کشیدن این بست ها را پاره کرد. با توجه به نیاز خود هر یک از انواع آن را در اندازه و کیفیت مناسب خریداری کنید.

البته ممکن است بست‌ها برای کاربرد خاصی تولید شده باشند که عموما تفاوت آنها در متریال استفاده شده است. به عنوان مثال به طور خاص ممکن است یک بست برای استفاده در صنایع غذایی یا دیگر صنایع تولید شده باشد.

استفاده از بست‌های کمربندی

در هر موقعیتی که نیاز به سفت کردن و یا بستن اجسام یا اتصال اشیا به هم باشد استفاده از بست های کمربندی با توجه به مشخصات آنها، مفید و ضروری به نظر می رسد.
علاوه بر استفاده از بست های کمربندی برای اتصال انواع کالاها، در پزشکی نیز از انواع خاصی از بست کمربندی استفاده می شود. مثلا در عمل جراحی قلب باز یا در شکستگی دنده ها از نوع خاصی از بست ها استفاده می شود. البته در کاربردهای پزشکی بست های کمربندی مورد استفاده با مواد اولیه مناسب و به طور خاص طراحی شده اند. اخیرا سعی شده است تا از مواد پلیمری قابل جذب توسط بدن انسان ساخته شوند. این مواد پلیمری قابل جذب در ساخت نخ بخیه جراحی نیز استفاده می شوند.

از بست کمربندی چند بار می توان استفاده کرد؟

به طور معمول بست‌های کمر بندی پلاستیکی تنها برای یک بار استفاده تولید می شوند و امکان استفاده مجدد وجود ندارد. در بعضی مدل ها نیز محصولات به گونه ای طراحی شده اند که دارای یک دکمه هستند که نوار نایلونی را از گیره رها می کند و امکان استفاده مجدد از این محصولات وجود دارد.

بسته دکمه دار

با توجه به تنوع این محصولات بهتر است در صورت نیاز به خرید بست کمربندی و ثبت سفارش انواع بست کمربندی ابتدا در مورد مشخصات آن اطلاع بیشتری کسب کنید. شما می توانید برای انتخاب بست کمربندی مورد نظر به صفحه دسته بندی بست های کمربندی مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *