وبلاگ

دستگاه دایکات چیست همراه با معرفی انواع دایکات

انواع دستگاه دایکات

از جمله دستگاه‌های مهم در صنعت کارتن سازی، دستگاه‌های دایکات هستند. این دستگاه با نام تیغ و قالب نیز در بازار شناخته شده و در مرحله برش‌کاری ورق‌های کارتن در ابعاد مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ضرورت استفاده از دستگاه دایکات در تولید کارتن داشتن شناخت کافی در مورد این دستگاه و ویژگی‌های آن برای افراد فعال در این زمینه ضروری است. همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با دستگاه دایکات، انواع آن و هر آنچه که در این خصوص نیاز است آشنا کنیم.

دستگاه دایکات چیست؟

کلمه دایکات (Die Cutting) به معنای برش در بسته‌بندی به کمک ماشین‌آلات صنعتی است. به عبارتی دیگر دایکات نوعی قالب‌زنی به کمک تیغ و خط است. به طوری که دستگاه دایکات با هدف ایجاد برش در ورق‌های کارتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته موارد استفاده از این دستگاه‌ها تنها محدود به کارتن‌سازی نبوده و در برشکاری ورق‌های فلزی، کاغذ، انواع جعبه‌ها و … نیز می‌توان از مزایای آن بهره برد. به کمک دستگاه دایکات دیگر نیازی به استفاده از وسیله‌های دیگر مثل قیچی، شابلون و غیره برای اندازه‌گیری دقیق و برشکاری نخواهد بود. علاوه بر آن سرعت عمل کار نیز تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت. بنابراین کاربران می‌توانند در مدت زمان کم تعداد ورق‌های کارتن بسیاری را برش دهند.

مکانیزم کار دستگاه دایکات به چه صورت است؟

مکانیزم کار دستگاه دایکات بسیار ساده بوده و همین موضوع سبب شده تا محبوبیت بالایی را در بین کاربران در صنعت بسته‌بندی پیدا کند. اساس کار به این صورت است که قالب‌های مخصوص تیغه‌دار در شکل‌های مد نظر کاربران بر روی دستگاه قرار می‌گیرد. سپس دستگاه این قالب‌ها را بر روی سطح مورد نظر از جنس ورق‌های کارتن، پلاستیک، کاغذ و … فشار می‌دهد. در نتیجه ورق‌ها طبق شکل قالب فرم داده شده و تا می‌شوند. در نهایت محصولی که انتظار آن را داشتیم ایجاد خواهد شد. دستگاه دایکات توانایی ایجاد برش بر روی ورق‌ها به صورت پشت سر هم و بدون توقف را دارد. بنابراین از سرعت عمل بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و این خود بزرگترین مزیت استفاده از این دستگاه‌ها است.

روتاری 1

انواع دستگاه دایکات

امروزه شاهد روی کار آمدن تنوع بالایی از انواع دستگاه دایکات در بازار هستیم. در حالت کلی دستگاه‌های دایکات را با توجه به مکانیزم کاری که دارند می‌توان در ۳ نوع مختلف تقسیم‌بندی کرد. توجه داشته باشید که هر کدام از این دستگاه‌ها در نوع خود ایده‌آل بوده و برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل باید مناسب‌ترین دستگاه دایکات را متناسب با نیاز و شرایط کاری خود انتخاب و خریداری کرد. این سه نوع عبارتند از:

دستگاه دایکات اتوماتیک

پیشرفته‌ترین نوع دستگاه دایکات، نوع اتوماتیک آن است. به این صورت که تمامی مراحل کار به صورت خودکار و بدون نیاز به اپراتور توسط دستگاه انجام خواهد شد. در نتیجه سرعت عمل کار بالا بوده و نیازی به نیروی انسانی در تنظیم ورق‌ها و جابجایی قالب‌ها در ایجاد برش در نواحی مورد نظر نخواهد بود. چرا که تمامی این مراحل با دقت بالایی توسط دستگاه دنبال خواهند شد. این دستگاه در مقایسه با دیگر انواع از قیمت بالاتری برخوردار است و اغب در حوزه‌های صنعتی کارتن‌سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه دایکات نیمه اتوماتیک

دستگاه‌های نیمه اتوماتیک نیازی به حضور دائمی اپراتور حین کار دستگاه ندارند. اما در برخی از مراحل کار باید اپراتور برای انجام تنظیمات مورد نیاز حضور داشته باشد. این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های تمام اتومات از قیمت مناسب‌ترین برخوردار بوده و مناسب کارگاه‌های کوچک (مدل دستگاه دایکات کوپچک مناسب کارگاه‌ها با تعداد نیروی کم است.) برای برش و بسته‌بندی است.

دستگاه دایکات دستی

ساده‌ترین و ارزان‌ترین دستگاه‌های دایکات، نوع دستی آن است. برای اینکه بتوان برش‌های مورد نظر را بر روی ورق‌ها ایجاد کرد باید اپراتور ورق‌ها را در دستگاه جاسازی کرده و با بالا و پایین‌ کردن اهرم آن به صورت دستی مراحل کار را انجام دهد. اغلب از این نوع دایکات‌ها برای مصارف خانگی (دستگاه دایکات خانگی) و غیر صنعتی استفاده می‌کنند.

انواع قالب دستگاه دایکات

همان طور که در بالا گفته شد، برش‌های مورد نظر توسط قالب‌هایی که تیغه‌هایی در انتهای آن‌ها وجود دارند به کمک اعمال نیروی فشاری بر روی سطوح انجام می‌شوند. بنابراین قالب‌های گوناگونی برای اهداف مختلف طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع قالب دستگاه دایکات پرداخته‌ایم:

دایکات روتاری یا دوار  (Rotary Die Cutting)

 به منظور ایجاد برش بر روی صفحه‌های فلزی از قالب‌های روتاری یا دوار استفاده می‌کنند. اصلی‌ترین بخش این قالب‌ها مجهز بودن آن‌ها به یک سیلندر بسیار سنگین است که توانایی ایجاد برش بر روی ورق‌های صاف و استوانه‌ای را دارد.

روتاری
مشاهده نحوه کار با دستگاه دایکات

دستگاه دایکات فکی چیست؟  (Platen Die Cut Machine)

 دایکات فکی گزینه‌ای ایده‌آل برای ایجاد برش بر روی ورق‌های کاغذی و کارتن است. این دستگاه برای کارهای سنگین و برش‌های ضخیم بسیار مناسب است. به همین دلیل از آن‌ در صنعت جعبه‌سازی و کارتن‌سازی استفاده می‌کنند. قالب به منظور ایجاد برش نیروی فشاری در حدود ۲۵۰ تن را بر روی صفحات وارد می‌کند. برای کار با این دستگاه دایکات حضور اپراتور حرفه‌ای و کاربلد ضروری است.

فکی پانچی
 برای مشاهده نحوه کار دستگاه کلیک کنید. 

دایکات پینگ پنگی  (Rail Cutting Machine)

این نوع دستگاه نام خود را از طراحی و شکل ظاهری خود گرفته است. چرا که دارای ظاهری به شکل میز پینگ پونگ است. البته در بازار آن را با نام دایکات ریلی نیز می‌شناسند. اساس کار آن به این صورت است که ورق‌ها بر روی میزی قرار گرفته و سپس با روشن شدن دستگاه به کمک ریل‌ها به سمت تیغه حرکت می‌کند. تیغه‌ها به صورت غلطک‌های تفلونی هستند که ورق از بین آن‌ها عبور می‌کند.

پونگی دایکات
 برای مشاهده نحوه کار دستگاه کلیک کنید. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما همراهان عزیز زودپک را با دستگاه دایکات و انواع آن آشنا کنیم. تهیه مناسب‌ترین نوع دستگاه دایکات در ایجاد برش‌های ایده‌آل در حوزه کارتن‌سازی از ضروریات اصلی کار است. ما با در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات صنعتی نهایت سعی خود را داریم تا شما را در خرید کارتن‌ و جعبه‌هایی با کیفیت بالا و ابعاد استاندارد همراهی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید. همچنین شما می‌توانید برای داشتن خریدی آسان سفارش‌های خود را از طریق سامانه فروش انواع لوازم بسته‌بندی زودپک به صورت آنلاین ثبت کرده و درب منزل یا محل کار خود دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *