وبلاگ

تفاوت کارتن سه لایه و کارتن پنج لایه چیست؟

کارتن سه لایه کارتن پنج لایه

کارتن از پرمصرفترین وسایل بسته‌بندی محسوب شده که از جنس مقوا ساخته شده و به بازار عرضه می‌گردد. طریقه ساخت آن به این صورت است که ورق‌های مقوایی بر روی یک دیگر قرار گرفته و بدنه اصلی کارتن‌ها را تشکیل می‌دهد. سپس این ورق‌ها در ابعاد مورد نظر برش داده شده و از وصل کردن گوشه‌ها به یکدیگر جعبه‌های مقوایی یا به اصطلاح کارتن‌ها تولید می‌شوند.
اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد تعداد لایه‌های مقوایی است که برای تولید کارتن روی یکدیگر قرار می‌گیرند. معمولا تولیدکنندگان با توجه به نوع مصرف، کارتن‌ها را به صورت سه لایه و پنج لایه طراحی می‌کنند. چنانچه به تازگی وارد بازار خرید کارتن شده‌اید و نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، مقاله بسیار مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. چرا که در این نوشته به معرفی انواع جعبه‌های مقوایی ۳ و ۵ لایه پرداخته و شما را با تفاوت‌های کلیدی آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

اجزای تشکیل دهنده کارتن

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، نیاز است که معرفی کوتاهی از اجزای تشکیل دهنده کارتن‌های مقوایی داشته باشیم. همان طور که گفته شد کارتن‌ها از لایه‌های مقوایی که بر روی یکدیگر سوار شده‌اند، تشکیل می‌شود. به همین دلیل در بین مردم با نام جعبه مقوایی نیز شناخته می‌شوند. اما توجه داشته باشید که این لایه‌ها طبق قانون خاصی بر روی هم قرار می‌گیرند. اگر تا به حال به بدنه یک کارتن از بغل نگاه کرده باشید متوجه خواهید شد که یک لایه موجی شکل بین دو لایه صاف قرار گرفته است. حال با توجه به تعداد لایه‌های بدنه کارتن تعداد این لایه‌ها نیز متغیر خواهند بود. لایه موجی شکل در حوزه کارتن‌ سازی با عنوان لایه فلوتینگ نامیده می‌شود.

فلوت‌ها بر اساس کاربردی که از کارتن انتظار می‌رود به صورت موج‌های بلند با فاصله زیاد یا موج‌های کوتاه و پشت سر هم طراحی شده و برای تشخیص آن‌ها با حروف A, B, C, E, F نامگذاری می‌شوند. فلوت A درشت‌ترین موج را دارا بوده و فلوت F ظریف‌ترین و ریزترین موج را دارد. بنابراین کاربران متناسب با محصولی که قصد بسته‌بندی آن را دارند می‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کرده و خریداری کنند.

انواع کارتن ۳ و ۵ لایه

کارتن ساز بر اساس اندازه کارتن نوع مصرف کارتن و محصولی که قرار است درون آن قرار داده شود، فلوتینگ مناسب را برای تولید انتخاب می کند.

منظور از کارتن سه لایه چیست؟

اکنون که با مفهوم کارتن و فلوت آشنا شدیم می‌توانیم معرفی مختصر و کاملی از کارتن سه لایه داشته باشیم. به کارتن‌هایی که بدنه آن‌ها از روی هم قرار گرفتن دو لایه مقوای صاف و یک لایه فلوت در بین آن‌ها تشکیل شده باشد، کارتن سه لایه می‌گویند.
بنابراین همان طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این کارتن از سه لایه تشکیل شده است. کارتن‌ سه لایه به دلیل وزن سبک و قیمت مناسبی که دارد پرکاربردترین وسیله در بسته‌بندی محصولات مختلف است. لایه‌های مختلف به کمک چسب بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و در نهایت لایه‌ای با استحکام نسبتا بالا حاصل می‌شود.

به عنوان نکته کلیدی نیز توجه داشته باشید که کارتن‌های سه لایه در ابعاد استاندارد ۱ تا ۹ طراحی و تولید می‌شوند. تفاوت اصلی که بین انواع کارتن‌های سه لایه وجود دارد، ارتفاع و فاصله بین فلوت است.

برای خرید انواع کارتن سه لایه کلیک کنید.

منظور از کارتن پنج لایه چیست؟

بعد از معرفی کارتن سه لایه نوبت به آشنایی با کارتن پنج لایه می‌رسد. برای اینکه افراد بتوانند اجسام سنگین‌تر و حساس‌تری را با خیال راحت توسط جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی، جابجا و انبار کنند نوع دیگری از کارتن‌ها تحت عنوان کارتن پنج لایه طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. این کارتن‌ها از دو لایه فلوت و سه لایه مقوای صاف تشکیل شده‌اند. به این صورت که لایه‌های بیرونی از جنس لاینر بوده و در میان آن‌ها به ترتیب دو فلوت و یک لاینر دیگر قرار گرفته است. به دلیل بیشتر بودن تعداد لایه‌های بدنه این کارتن استحکام و مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد و این موضوع سبب محبوبیت بیشتر آن شده است. همچنین کارتن‌های ۵ لایه به دلیل ضخامت بیشتر بدنه در برابر نفوذ رطوبت و دیگر آلودگی‌های محیطی نیز مقاومت‌تر هستند.

برای خرید انواع کارتن پنج لایه کلیک کنید

بررسی تفاوت‌های کارتن سه لایه و پنج لایه

چنانچه تا این بخش از مقاله همراه ما بوده‌ باشید با کلیت کارتن مقوایی سه و پنج لایه آشنا شده‌اید. اما ملزمه یک خرید خوب و مناسب داشتن اطلاعات بسیار کامل از جزئیات و تفاوت‌های دقیق این دو محصول است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید به دقت ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر دو نوع جعبه فوق را بررسی کرده و در نهایت خرید ایده‌آل و مناسبی را داشته باشید. برای تسهیل این موضوع برای خریداران در زیر به معرفی مهم‌ترین تفاوت‌های کارتن بسته بندی سه لایه و پنج لایه پرداخته‌ایم:

  • کارتن‌های سه لایه از وزن پایین‌تری برخوردار هستندو این یک امتیاز مثبت برای محصولات بسته‌بندی است که سبب کاهش هزینه‌های حمل می‌شود.
  • کارتن‌های پنج لایه مقاومت بیشتری در برابر تحمل وزن بالا و اعمال فشار یا ضربه دارند. بنابراین کسانی که به دنبال گزینه مناسب برای بسته‌بندی محصولات سنگین وزن و حساس هستند بهتر است از کارتن با بدنه ۵ لایه استفاده کنند.
  • کارتن‌های سه لایه از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌تر هستند. لذا توصیه می‌شود اگر قصد بسته‌بندی کالای خاصی را ندارید، با خرید کارتن 3 لایه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.
  • کارتن‌های پنج لایه در برابر نفوذ رطوبت و دیگر موارد از این قبیل مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. به همین دلیل برای کسانی که قصد بسته‌بندی و انبارکردن طولانی مدت وسیله‌ای را دارند کارتن ۵ لایه را حین خرید ترجیح دهند. 
تفاوت تصویری کارتن ۵ لایه و ۳ لایه

خرید جعبه مقوایی پنج لایه و سه لایه

اکنون که با هر دو نوع جعبه ۳ لایه و ۵ لایه آشنا شدید و به تفاوت‌های اصلی آن‌ها پی‌بردید می‌توانید خرید مناسب‌ترین را داشته باشید. سامانه زودپک هر دو نوع این کارتن های مقوایی را با بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
این کارتن‌ها در سایزبندی‌های استاندارد در این سامانه موجود بوده و تنها کاری که باید انجام دهید افزودن گزینه مناسب به سبد خرید و نهایی کردن سفارش خود است. چنانچه در مسیر خرید با هر گونه مشکلی روبرو شده و یا نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر داشتید می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته خرید خود را با خیال راحت‌تری انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی انواع جعبه‌های مقوایی از لحاظ تعداد لایه‌های بدنه و بیان تفاوت‌های آن‌ها شما را در مورد انتخاب جعبه مقوایی سه لایه یا جعبه پنج لایه راهنمایی کنیم. به صورت کاملا خلاصه‌وار گفته شد که کارتن‌های سه لایه قیمت تمام شده کمتری داشته، از وزن کمتری برخوردار بوده و برای ارسال مرسولات سبک مناسب هستند. این درحالی است که کارتن‌های پنج لایه قیمت و وزن بالاتری دارند، ضخیمتر هستند و در برابر ضربه و فشار مقامت بالایی دارند. بنابراین خرید آن‌ها برای محصولات سنگین یا محصولاتی که نیاز به مراقبت بیشتر و یا انبار کردن طولانی دارند توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که هیچ کدام از این کارتن‌ها بر دیگری برترین نداشته و نکته مهم تنها در انتظاراتی است که کاربران از خرید آن‌ها دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *