مقالات اسباب کشی

نحوه بازیافت جعبه مقوایی (کارتن)

بازیافت جعبه مقوایی

فرقی نمی‌کند که به تازگی اسباب‌ کشی کرده باشید، کلی جنس به صورت آنلاین خریده باشید، گاهی اوقات خود را در محاصره انبوه کارتن و جعبه های مقوایی می‌بینیم که احاطه‌مان کرده‌اند. آمار و ارقام نشان می‌دهند که هر یک از شهروندان انگلیسی سالانه 140 جعبه مقوایی مصرف می‌کنند. اما با این همه جعبه چه باید کرد؟ راهی سطل زباله‌شان کنیم؟ نه کار بیهوده و اشتباهی است، واقعاً حیف است، چرا که بیشتر از آنچه در تصورتان بگنجد، می‌توان کارهای خلاقانه‌ای با آن انجام داد.

امروزه راه‌های بیشتری برای به کارگیری دوباره جعبه های مقوایی قدیمی وجود دارند. ما بهترین و خلاقانه‌ترین روش‌های استفاده مجدد از جعبه های مقوایی را انتخاب کرده‌ایم تا در این مقاله شرح دهیم و به شما بگوییم با آن همه جعبه مقوایی چه باید بکنید:

636px Recycle001.svg

خوب اولین و واضح‌ترین گزینه‌ای که در پیش دارید، بازیافت کردن مقوا است. یک گزینه همیشگی و ماندگار که این روزها اکثر مردم خود را با آن وفق داده‌اند. در واقع بیش از سه چهارم مقواها بازیافت می‌شوند. با توجه به این که سهم مقوا در پسماندهای خانگی تقریباً 30 درصد است، می‌توان این حجم از بازیافت را یک گام بی‌نظیر تلقی کرد. برخی از آمار و ارقام حاکی از آن است که در ازای هر تن مقوایی که بازیافت می‌شود، 17 درخت نجات می‌یابد و در بیش از 4000 کیلو وات ساعت انرژی برق صرفه‌جویی می‌شود.

بیشتر بخوانید : بازیافت کاغذ (و مقوا)

اغلب مراکز بازیافت سیستم منحصر به فرد خود را برای بازیافت مقوا دارند و همین امر روند بازیافت جعبه های قدیمی اسباب‌کشی را از هر زمان دیگری ساده‌تر کرده است.

800px Compost dirt

شاید این راهکار به اندازه روش قدیمی و مرسوم بازیافت، واضح و همه‌گیر نباشد اما می‌توان مقوا را به روش‌های مختلفی در باغبانی مورد استفاده قرار داد. یکی از این روش‌ها استفاده از مقوای خیس خورده و مخلوط شده با خاک به عنوان کود گیاهی است.

به علاوه مقوا یک سد بی‌نظیر در برابر علف‌های هرز و یک محافظ قوی برای گل و گیاهان است و آنها را از آسیب‌هایی نظیر لگد مال شدن نجات می‌دهد. برای کنترل علف‌های هرز کافی است چند لایه مقوا را در محوطه‌های مشکل‌زا بگذارید تا علف‌های هرز نتوانند در آن محدوده نفوذ کنند. به علاوه می‌توانید جعبه های کهنه را با خاک پر کنید تا یک بستر مساعد برای پرورش گل و گیاهان جدید فراهم کنید. می‌توان از جعبه های مقوایی برای کمک به جوانه‌زدن بذرها بهره گرفت؛ چند بذر را در یک تکه مقوای مرطوب بکارید و کمی‌خاک بر روی بذرها بریزید، مقوا کمک می‌کند تا گل‌ها و گیاهان رشد کنند.

سازماندهی

571px Corrugated box haz mat

هدف از طراحی جعبه مقوایی ذخیره و انبار کردن اشیاء مختلف است، پس چرا برای همین منظور از آن‌ها استفاده نکنیم؟ می‌توان برای نگهداری از وسایل مختلف یا انبار کردن لوازمی همچون اسباب‌بازی، کاغذهای داخل کشوهای آشپزخانه از جعبه های قدیمی استفاده کرد.

جعبه های مقوایی برای انبارکردن بلندمدت وسایلی همچون لباس‌های قدیمی در اتاق زیرشیروانی یا زیرزمین مناسب هستند. با جعبه های مقوایی می‌توان کارهای عجیب و غریب دیگری هم انجام داد؛ می‌توان تکه‌هایی از مقوا را برید و از آن‌ها به عنوان لیبل یا تابلوی اعلانات رویدادهای مهم خانوادگی بهره گرفت. البته می‌توان هدایای تولد یا سال نو را درون جعبه های مقوایی قدیم بسته بندی کرد.

یک نکته مفید و سازنده: می‌توان جعبه های کوچک‌تر و مقاوم‌تر را برای قفسه‌بندی مورد استفاده قرار داد. می‌توان با کمک گیره‌های فلزی لبه‌های چند جعبه مقوایی محکم را به هم وصل کرد، البته این جعبه باید یکسان و یک شکل باشند، بعد می‌توان جعبه ها را برگرداند و از مجموع این جعبه ها به عنوان یک فضای قفسه‌بندی شده بهره گرفت.

تعمیرات

diy

بدون تردید مقوا در زمره مصالح ساختمانی قرار نمی‌گیرد اما خاصیت فرم‌پذیری و استحکام بالای آن باعث می‌شود مقوا یک گزینه مناسب برای تعمیر بخش‌هایی از خانه باشد. به عنوان مثال می‌توان از تکه‌های مقوا برای وصله و پینه کردن سوراخ‌های کوچک دیوارهای خشک و بدون رطوبت استفاده کرد. یک تکه مقوای مربعی شکل ببرید و پشت دیوار بگذارید و یک تکه دیگر را درون سوراخ قرار دهید و روی آن را با خمیر بپوشانید. گاهی اوقات مقوا می‌تواند یک عایق خانگی ارزان قیمت باشد.

می‌توانید برای ترمیم سوراخ‌های کوچک سقف از مقوا استفاده کنید تا این که یک راهکار تخصصی و دائمی برای ترمیم سقف بیابید. می‌توانید با کمک گرفتن از یک روکش پلاستیکی از مقوا محافظت کنید و آن را در زیر سفال‌های سقف قرار دهید.

باز هم می‌گویم انبار کردن یکی از دیگر کاربردهای جعبه های مقوایی قدیمی‌است. برای کاهش دادن هزینه انبار و نگهداری کردن ابزار و دسترسی آسان به این ابزار می‌توانید از راهکار قدیمی جعبه های مقوایی بهره بگیرید.

خلاقیت به خرج دهید

cardboard owl by emzo 12 d5gy6ew

اگر از تمامی این کاربردهای مفید خسته شده‌اید، می‌توانید کمی خلاقانه‌تر عمل کنید. نمونه‌های بسیاری از آثار هنری ساخته شده از مقوا وجود دارند، از طراحی‌های ساده گرفته تا مجسمه‌ها و نقش و نگارهای حرفه‌ای‌تر که هنرمندان مقوایی را کنار هم جمع می‌کنند.
استفاده خلاقانه از مقوا می‌تواند شکل‌های متنوعی به خود بگیرد. یک مثال قدیمی و کلاسیک، استفاده از مقوا برای ساخت اسباب‌بازی است- همه ما به خاطر می‌آوریم که در دوران کودکی برای خود یک قلمروی مقوایی می‌ساختیم.

سایر افراد استفاده مجدد از مقوا را بسیار جدی‌تر از به کارگیری عجیب و غریب آن در خانه می‌دانند. به عنوان مثال شرکتی به نام Recomputer یک کامپیوتر مقوایی ساخته که سیم‌های آن در میان لایه‌های مقوایی قرار گرفته‌اند. به علاوه مبلمان مقوایی از صندلی‌های مقوایی گرفته تا آباژورها، یک صنعت نوظهور به شمار می‌روند.

Manfred kielnhofer contemporary art design paper tube chair

خانه بدون پسماند

می‌خواستیم دیدگاه برخی از متخصصین را درباره استفاده مجدد از مقواها بدانیم، از اینرو فرصت یافتیم تا با سردبیر خانه بدون پسماند مصاحبه کنیم که در ادامه پرسش‌ها و پاسخ‌های مربوط به این مصاحبه را آورده‌ایم؛

پرسش؛ از نظر شما استفاده مجدد از مواد قابل بازیافت همچون مقوا، چه اهمیتی دارد؟

پاسخ؛ برای حفظ محیط زیست می‌بایست استفاده مجدد را بر بازیافت ارجح دانست. چرا که فرآیند بازیافت مستلزم صرف انرژی و منابع است، در حالی که می‌توان با استفاده مجدد از این مواد مانع از هدر رفت آن منابع شد. مقوا به خاطر وزن و قابلیت بازیافتش، توانسته جایگزین بسیاری از کالاهای پلاستیکی شود، کالاهایی که پیش از این عادت به خریدن آن‌ها داشتیم. به عنوان مثال بچه‌ها به جای کلاسورهای لمینیت شده انواع مقوایی آن را خریداری می‌کنند.

Zero Waste Home UK 3

پرسش؛ خودتان به شخصه ترجیح می‌دهید مقوا را به روش سنتی به مراکز بازیافت بسپارید یا راهی برای استفاده مجدد از آن‌ها در خانه پیدا کنید؟

پاسخ؛ برای داشتن یک سبک زندگی بدون پسماند، خانواده من 5 قانون دارند؛ امتناع، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت، فساد و زوال. استفاده مجدد بر بازیافت ارجحیت دارد. بنابراین ترجیح می‌دهم راهی برای استفاده مجدد مقوا پیدا کنم، البته به شرط آن‌که در همان وهله نخست نتوانسته باشم از تهیه آن سرباز زده یا مصرف آن را کاهش دهم.

پرسش؛ فکر می‌کنید مردم این روزها به حد کفایت برای استفاده مجدد یا بازیافت مقوا تلاش می‌کنند؟

پاسخ؛ این آخر هفته برای بازدید از یک ایستگاه انتقال پسماند رفته بودم و دیدم مردم ماشین‌های سواری و باری خود را از زباله خالی می‌کردند. بیشترین ماده قابل بازیافتی که در آنجا یافت می‌شد، مقوا بود. جامعه ما به سادگی ارزش منابع سیاره‌مان را دست کم می‌گیرد اما مصرف‌کنندگان باید در برابر این هدر رفت غیر ضروری و بیهوده قد علم کنند.

پرسش؛ مهم‌ترین نکاتی که می‌توانید برای استفاده مجدد از مقوا به ما گوشزد کنید، کدامند؟

پاسخ؛ از آنجایی که ما مواد غذایی‌مان را به صورت عمده و منحصراً از فروشگاه‌های مواد غذایی سالم می‌خریم و اغلب لوازم منزلمان دست دوم هستند، حجم مقوایی که به خانه ما راه می‌یابد، خیلی اندک است و می‌توان آن را در لوازم مدرسه بچه‌ها و رول‌های دستمال توالت (تنها وسیله یکبار مصرف خانه ما) خلاصه کرد. اگر مقوا در دسترسمان نباشد و به آن نیاز داشته باشیم، به سراغ سطل زباله‌های محله می‌رویم!

اما چند نکته برای استفاده مجدد از مقوا در ذهن دارم:

  • ارسال کالا؛ وقتی یک بسته پستی دریافت می‌کنید، جعبه آن را کنار بگذارید تا برای ارسال و پست کردن کالاهای خود در آینده از آن‌ها بهره بگیرید. جرا به جای خریدن جعبه های نو از اداره پست، دوباره از همین جعبه های مقوایی استفاده نکنیم؟
  • پد؛ صحبت از اداره پست و ارسال کالاها شد، می‌توان مقوا را برید و از آن به عنوان محافظی برای کالاهای ارسالی بهره گرفت.
  • کاردستی؛ چرا دوباره مقوا بخرید وقتی می‌توانید کلی مقوا در سبد بازیافت خانه شما خاک می‌خورند؟ خانواده ما خیلی وقت است که از مغازه وسایل تزئینی و دکوری نمی‌خرد. وقتی باید یک پروژه هنری برای مدرسه بچه‌ها آماده کنیم، به سراغ سطل مواد بازیافتی می‌رویم و از تمامی تکه‌های مقوا و کاغذ موجود در آن بهره می‌گیریم.
  • بسته بندی وسایل به هنگام اسباب کشی: اگر به زودی قرار است اسباب‌کشی کنید از همین حالا شروع کنید به جمع‌آوری جعبه های بزرگ و انبار کردن آن‌ها در یک اتاق. در ضمن می‌توانید جعبه های اسباب کشی قبلی‌تان را برای کسانی بفرستید که قصد اسباب کشی دارند . جا به جا کردن اسباب و اثاثیه: به جای آن که اسباب و اثاثیه خانه را بلند کنید، می‌توانید آن‌ها را روی مقوا گذاشته و به این سو و آن سو بکشانید. این گونه دیگر کفپوش چوبی خانه آسیب نمی‌بیند و از همه مهم‌تر کمر درد نمی‌گیرید!
  • اهدا کردن وسایلتان: خانواده ما از سال 2008 تا کنون از پذیرفتن کیسه‌های پلاستیکی و کاغذی امتناع کرده، برای همین وقتی می‌خواهیم لباس‌های کودکان را که دیگر اندازه‌شان نیست، به دیگران اهدا کنیم به دنبال یک جعبه مقوایی برای بسته بندی و ارسال این لوازم به خیریه محلمان می‌گردیم.
  • محافظت از کفپوش: فرقی نمی‌کند که می‌خواهید کفپوشتان را از گزند نقاشی یا رفت و آمدهای زیاد در حین بازسازی ساختمان نجات دهید یا مهارت غذا پرت کردن کودکان نوپایتان را تقویت کنید، می‌توانید زمین را با مقوایی تا نخورده بپوشانید. به یاد داشته باشید وقتی مقوا به غذا آلوده می‌شود بهتر است به جای آن که آن را برای بازیافت بفرستید، از آن برای تهیه کود استفاده کنید.
  • بازی کردن: به یک بچه یک جعبه مقوایی خالی بدهید تا پای او را به یک دنیای خیالی و رویایی باز کنید. می‌توان آن را به چیزی فراتر از یک خانه یا سفینه فضایی تبدیل کرد: پسر دوستم برای شرکت در مهمانی بالماسکه از مقوا استفاده کرد و خود را به شکل یک کادو در آورد.

برای تهیه یک تن کاغذ از کاغذهای بازیافتی میزان برق مصرفی چند کیلو وات ساعت است؟ تقریبا 840 کیلو وات ساعت برق برای تهیه یک تن کاغذ بازیافتی نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *