تجارت الکترونیک, انبار و لجستیک, تولید, صادرات, کسب و کارهای کوچک, کلینیک بسته بندی, مقالات اسباب کشی, وبلاگ

نوار نقاشی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع نوار چسب

نوارچسب ها در هر تجارت و کسب و کاری، نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا می‌کنند و کاربردهای متعدد و متنوعی دارند؛ به هم چسباندن چیزهای مختلف، بستن درب بسته بندی و حتی می‌توان از آن ها به عنوان لیبل استفاده کرد. بدون چسب ما چی کار می‌کردیم؟!

اما چه نوع چسبی برای چه کاری مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم برخی از انواع رایج نوارچسب ها را بررسی کنیم و به شما بگوییم هر کدام از آن ها برای چه کاری مناسب تر است. خوب بیایید بچسبیم به کارمان…

نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) چیست؟

نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) نوعی چسب کاغذی است که ماده چسبناک به کار رفته در آن اندک است و به راحتی می‌توان آن را پاره کرد و خیلی خوب و روان بر روی سطوح مختلف می‌چسبد یا می‌توان آن را بی آنکه لکه ای از خود به جا گذارد و آسیبی وارد کند، از روی سطح کَند. این نوار چسب با نام نوار چسب نقاشی شهرت دارد و سایز ها و پهناهای مختلف عرضه می‌شود.این نوار چسب ها اساساً برای استفاده در نقاشی و پوشاندن بخش های که نباید رنگ شوند، طراحی و تولید شده اند.

نوار چسب کاغذی

  می‌توان از نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) برای اهداف متنوعی بهره گرفت و برای ساختن لیبل ایده آل می‌باشند. از آنجایی که نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) بسیار نرم و لطیف هستند – چون ماده چسبنده به کار رفته در آن ها کم است – می‌توان کاربردهای بسیاری برای آن ها در نظر گرفت و کاربردهایشان به صنعت بسته بندی محدود نمی‌شوند.  

برای چه کارهایی می توان از نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) استفاده کرد؟

درست است که این چسب ها در ابتدا برای پوشاندن بخش های که نباید رنگ شوند، طراحی و تولید شد. اما امروزه کاربردهای بسیار متنوعی دارند. مطالعات Reader’s Digest نشان می‌دهند که مردم برای چسباندن هر چیزی از کیسه های جاروبرقی گرفته تا چتر، از آویزان کردن بادکنک و تزئینات مهمانی گرفته تا درست کردن جاده برای ماشین های اسباب بازی از نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) استفاده می‌کنند.

Creative ideas with masking tape

  نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) برای ساختن جاده مخصوص ماشین های اسباب بازی معرکه اند. اما رایج ترین کاربرد این چسب ها (غیر از نقاشی) لیبل زنی است. در اینجا است که نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) در نقش واقعی خود ظاهر می‌شود. یک روش ساده و تمیز برای لیبل زدن و مشخص کردن محصولات و اجزای کوچکشان، استفاده از نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) ات که هیچ آسیبی هم به وسایل وارد نمی‌کنند. این چسب به سطح مواد می‌چسبد، فرقی نمی‌کند که از جنس فلز باشند یا پلاستیک یا چوب، در هر حال هیچ لکه و اثری از خود به جا نمی‌گذارند و در کل برای لیبل زنی وسایل اداری و انبار فوق العاده‌اند. به علاوه در برابر نفوذ آب و گرما مقاوم بوده و می‌توان برای لیبل زنی محصولاتی از این چسب بهره گرفت که قرار است به خارج از کشور ارسال شوند. این چسب ها در سایزهای مختلفی عرضه می‌شوند، سایزهای کوچک تر برای لیبل زنی و محافظت از وسایل و اجزای کوچک مناسب هستند، به علاوه می‌توانید با کمک این چسب ها اطمینان یابید که کالاها دست نخورده باقی مانده‌اند و سپس بی آن که اثری به جا ماند چسب را از محصول جدا کنید.  

چسب کاغذی چیست؟

حالا که چیزهایی درباره نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) یاد گرفتید، لابد می‌پرسید پس چسب کاغذی چیست؟ کاملاً قابل درک است که این چسب های رایج و محبوب شما را کمی گیج کرده باشند. می‌توان نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) را برای مقاصد مختلفی به کار گرفت اما به حد کافی چسبنده نیستند که بتوان برای بستن درب بسته بندی ها و جعبه ها به کارشان بست. برای این منظور باید از چسب کاغذی استفاده کرد.

چسب کاغذی

  چسب کاغذی گزینه ای به مراتب محکم تر و ایمن تر برای بستن و مهر و موم کردن درب جعبه ها و بسته بندی ها به شمار می روند چرا که قدرت چسبندگی بالایی دارند. به علاوه در برابر آب مقاوم هستند و در شرایط مرطوب خیلی خوب عمل می‌کنند، بنابراین برای مهر و موم کردن جعبه هایی که قرار است حمل یا انبار شوند ایده آل هستند. نوار چسب های کاغذی را می‌توان خیلی سریع و راحت بر روی بسته بندی یا جعبه چسباند. اما برای مرتب انجام شدن این کار بهتر است از جاچسبی های دستی و تیغه دار استفاده کنید.

چسب کاغذی

اگر قرار باشد چسب برای مدت زمان بیشتری دوام یابد و محکم تر به جعبه یا بسته بندی بچسبد، می‌توانید از نوارچسب های کاغذی – صمغی بهره بگیرید. برای به کار گیری این نوار چسب ها باید از دستگاه مخصوصی استفاده کنید که صمغ را مرطوب و چسبناک می‌کند.

Applying gummed paper tape

  دستگاه الکترونیکی مخصوص نوار چسب های کاغذی – صمغی که با آب چسب را مرطوب و فعال می کنند.  

نوار چسب های کاغذی چه کاربردی دارند؟

همان طور که گفتیم از نوارچسب های کاغذی می‌توان برای بستن و مهر و موم کردن درب جعبه ها و بسته بندی ها و حمل و ارسال آن ها استفاده کرد، این چسب ها برای مدت زمان زیادی دوام می‌آورند و در نتیجه یک گزینه ایده آل برای بستن درب بسته بندی هایی به شمار می‌روند که قرار است مسافت های طولانی را بپیمایند. برای مهر و موم کردن سریع بسته بندی ها می‌توانید نوار چسب کاغذی را درون جاچسبی دستی قرار دهید، تیغه های این جا چسبی ها تیز و برنده بوده می‌توان با کمک آن ها چسب را به اندازه های دلخواه برید. اگر می خواهید مهر و موم بسته بندی مدت زمان بیشتری دوام یابد، بهتر است از چسب های کاغذی – صمغی بهره بگیرید که چسب‌شان با آب فعال می‌شود؛ به محض آن که چسب خشک می‌شود، محکم به دیواره مقوایی می‌چسبد. البته این چسب ها یک مزیت دیگر هم دارند؛ قابل بازیافت هستند. وقتی درب بسته بندی را بازکردید، می‌توانید آن را به همراه جعبه برای بازیافت بفرستید، چرا که دیگر نیازی به کندن چسب نخواهید داشت، از این مواد بازیافتی برای تولید نوار چسب های کاغذی بیشتر یا جعبه های مقوایی استفاده می‌شود یا شاید هم از آن برای خلق یک اثر هنری بهره بگیرند.

Creating art with paper tape

نوار چسب های کاغذی را می توان بازیافت کرد یا همانطور که در تصویر می بینید برای خلق یک اثر هنری به کار گرفت.  

نحوه استفاده از چسب های کاغذی

شاید در حال حاضر فقط از نوار چسب های پلاستیکی استفاده می‌کنید. اما به محض این که با نحوه به کارگیری نوارچسب های کاغذی آشنا شوید، به مزایای این چسب ها پی می‌برید و می‌فهمید برای کاربردهای مشخص مناسب هستند. از آنجایی که این نوارچسب ها از جنس کاغذ هستند، قابل بازیافت می‌باشند. نوار چسب های کاغذی فارغ از آن که صمغی یا معمولی باشند برای استفاده از صنایع بازیافتی امروزی ایده آل هستند. بسیاری از جعبه های بازیافتی امروزی حاوی مقدار مشخصی پلاستیک هستند که باعث می شوند نوار چسب های پلاستیکی خیلی خوب و سخت به آن ها نچسبند. اما نوار چسب های کاغذی پیوند خوبی با این مواد بازیافتی برقرار می کنند. به علاوه نوار چسب های کاغذی – مخصوصاً نوع صمغی و مقاوم این نوار چسب ها – صرفه اقتصادی دارند چرا که محکم و با دوام بوده و بی درنگ به سطح مورد نظر می‌چسبند و در نتیجه نیازی نیست مانند نوار چسب های پلاستیکی چند بار آن ها را دور تا دور بسته بندی هایتان بپیچید یا چند لایه از آن ها را به کار ببید تا استحکام و دوام لازم را مهیا کنند. اگر می‌خواهید استفاده از این نوار چسب ها برایتان سریع تر، روان تر و پر بازده باشد، پیشنهاد می‌کنیم از جاچسبی استفاده کنید.  

نوار چسب های بسته بندی ( چسب پهن ) چطور؟

این همه درباره نوار چسب های کاغذی صحبت کردیم اما نوار چسب های بسته بندی ( چسب پهن ) چطور؟ بدون شک نوار چسب پوشاننده (ماسکینگ تیپ) و نوار چسب های کاغذی تنها گزینه یا همیشه بهترین گزینه برای مهر و موم کردن و بستن درب بسته بندی و لیبل زنی آن به شمار نمی‌روند. نوار چسب های وینیلی یک جایگزین مقاوم و با دوام برای چسب های کاغذی هستند که می‌توانند جعبه ها و بسته بندی ها را در سایزها و ابعاد مختلف به بهترین نحو مهر و موم کرد. همان طور که می‌بینید نوار چسب های بسته بندی ( چسب پهن ) در سایزها و رنگ های متنوع ارائه می‌شوند و می‌توان برای بستن درب بسته بندی و لیبل زنی از آن ها استفاده کرد یا بر روی آن ها عباراتی همچون «شکننده»، «تکان ندهید» یا یک نوع مهر و موم بهره گرفت که به شما نشان می‌دهد کسی قصد نداشته در حین حمل و نقل درب بسته بندی را باز یا آن را دستکاری کند.

چسب پهن

نوار چسب های وینیلی که روی آن ها عبارت «شکننده» چاپ شده و برای مهر و موم کردن و لیبل زنی بسته بندی ها یک گزینه ایده آل به شمار می‌روند.  

نتیجه گیری

نوار چسب های بسته بندی در اشکال، سایزها و رنگ های مختلف عرضه می‌شوند و یکی از متنوع ترین مواد بسته بندی به شمار می‌روند. از نوار چسب های پوشاننده (ماسکینگ تیپ) گرفته که می‌توانند چیزها را خیلی خوب در کنار هم نگه دارند یا نقش یک لیبل زیبا و دوست داشتنی را ایفا کنند تا نوار چسب های کاغذی که یک راهکار سازگار یا محیط زیست برای مهر و موم کردن جعبه ها و بسته بندی ها در حین حمل و نقل و انبار کردن به شمار می‌روند. نوار چسب ها مسئولیت بزرگی بر عهده دارند. البته نباید نوار چسب های با چاپ اختصاصی را هم از قلم انداخت. این نوار چسب ها به شکل کاغذی یا پلاستیکی عرضه می‌شوند تا شما بتوانید با استفاده از آن ها بسته بندی هایتان را مهر و موم کنید و در عین حال پیام بسیار مهم برند خود را به سمع و نظر آن ها رسانده و گامی مؤثر در جهت برندسازی برداشته و مشتریان مثل چسب به شما و برندتان بچسبند و رهایتان نکنند.  

برای سفارش انواع چسب می توانید به صفحه انواع چسب مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *