وبلاگ

تفاوت طراحی استراکچر و طراحی گرافیکی در بسته بندی چیست؟

طراحی استراکچر

یکی از اولین چیزهایی که مشتریان را برای خرید جذب میکند، طراحی گرافیکی و استراکچر بسته‌بندی است. در بازار پر رقابت امروزی، تعداد زیادی از محصولات با برندهای مختلف در شلف‌های فروشگاهی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. بسته‌بندی محصول می‌تواند در دیده و انتخاب شدن محصولات تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای موفقیت در کار و پیشی گرفتن از رقبا به بسته‌بندی محصولات اهمیت بالایی داده شود. اکنون که با اهمیت این موضوع آشنا شدید در این مقاله قصد داریم تا به معرفی طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته بندی پرداخته و شما را با تفاوت‌های بین این دو مورد آشنا کنیم.

طراحی استراکچر در بسته بندی چیست؟

قبل از این که به تفاوت‌های بین دو موضوع طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته بندی بپردازیم بهتر است با هر یک از این دو مورد به صورت جداگانه آشنا شویم. طراحی استراکچر کاری کاملا حرفه‌ای و مهندسی در حوزه بسته‌بندی است. اینکار توسط طراحان صنعتی انجام می‌شود. به عبارتی دیگر در طراحی استراکچر می‌توان تلفیقی از مهندسی و هنر را مشاهده کرد. در نتیجه بسته‌بندی کاملا جذاب و متفاوت ایجاد شده و این تاثیر مستقیم در بازاریابی و فروش بیشتر محصولات خواهد داشت. طراحی استراکچر بسته‌بندی این فرصت را ایجاد می‌کند تا خلاقیت بیشتری در بسته‌بندی محصولات صورت بگیرد. به طوری که بسیاری از افراد این نوع بسته‌بندی‌ها را نوعی اثر هنری نیز تلقی می‌کنند. توجه داشته باشید که همانند هر کار حرفه‌ای دیگر در طراحی استراکچر نیز باید یک سری مراحل طی شوند. هر یک از این مراحل به ترتیب در زیر آورده شده‌اند:

بررسی محصول بسته‌بندی

اولین قدم در طراحی استراکچر بسته‌بندی، بررسی محصول است. به این معنا که قبل از هر چیزی باید اطلاعات لازم در مورد محصولی که قصد بسته‌بندی آن‌ را داریم جمع‌آوری شوند. از جمله این موارد می‌توان به کاربرد، ابعاد، هدف از بسته بندی، شکل محصول، نیازهای خاص محصول، شرایط نگهداری و حمل و نقل، نوع حمل و نقل و…. و مواردی از این قبیل توجه داشت.
طراح با دانستن این اطلاعات بهترین متریال و استراکچر را مد نظر خواهد داد بعلاوه طراحی و خلاقیتی که نیاز است در این بسته بندی انجام شوند رابطه مستقیم با ظاهر و کاربرد محصول دارد.

طراحی استراکچر بسته بندی
طراحی استراکچر بسته بندی

بررسی مخاطبان محصول

دومین مورد مهم که باید در طراحی استراکچر بسته‌بندی مورد توجه قرار بگیرند بررسی مخاطبان محصول است. به عبارتی دیگر باید توجه داشت که خریداران این محصول کدام قشر از جامعه را شامل می‌شوند. مثلا طراحی که برای گروه سنی کودکان باید انجام شود، طبیعتا با طراحی که برای بزرگسالان باید صورت بگیرد یکسان نخواهد بود. برای طراحی استرکچر وسایل کودکان سعی می‌شود از ساختاری ساده استفاده شود تا کودک به راحتی بتواند آن را باز و بسته کند. یا در مورد وسایلی که متعلق به بانوان است سعی می‌شود، خصوصیات فیزیکی آنها لحاظ شود تا مشتریان به راحتی بتوانند محصول را مورد استفاده قرار دهند.

بررسی محل فروش محصول

مورد مهم دیگر محل و نوع فروش محصول مورد نظر است. به این معنا که باید توجه داشت محصولی که قصد بسته‌بندی آن را دارید در یک فروشگاه و درون قفسه به فروش خواهد رسید یا به صورت آنلاین؟ بسته بندی های که قرار است در بین محصولات یک فروشگاه دیده شوند طبیعتا ظاهری متفاوت دارند. تا بتوانند از بین تمامی محصولات به چشم مشتریان بیایند. بعلاوه محصولاتی که به صورت تکی در بازارهای آنلاین فروخته می شوند نیازهای مخصوص خود را دارند.

انجام طراحی استراکچر

بعد از بررسی موارد فوق نوبت به مرحله اصلی کار یعنی طراحی استراکچر می‌رسد. در این مرحله طبق داده‌ها، می‌توان سایز و شکل‌ و جنس بسته‌بندی را تعیین کرد. مثلا در بسته‌بندی یک بطری تصمیم گرفته می‌شود تا جعبه‌ای به شکل بطری و دارای دسته طراحی و اجرا شود. در نتیجه هم از نظر شکل ظاهری و هم از نظر کاربردی می‌توان توجه مشتریان را به خرید این محصول در بین رقبا جذب کرد.

طرح گرافیکی بسته بندی چیست؟

به طرح و تصویر منحصر به فردی که بر روی کارتن، بسته‌بندی محصولات چاپ می‌شود، طرح گرافیکی بسته‌بندی گفته می‌شود. این طرح باید نمایانگر محتویات درون جعبه بسته‌بندی باشد. همچنین از طرفی دیگر باید به کمک طراحی خاص و رنگ‌آمیزی‌های به کار رفته در آن توجه مشتریان را به خرید محصول جلب کند. طراحی گرافیکی بسته‌بندی را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های هنر گرافیک به شمار آورد. امروزه از این هنر به عنوان یک وجه تبلیغاتی در فروش محصولات استفاده می‌کنند.

فروشندگان هر محصول باید توجه داشته باشند که طراحی گرافیکی در بسته‌بندی محصولات آن‌ها با توجه به نوع محصول، مخاطبان محصول، سلایق مشتریان، فرهنگ جامعه و … به صورت کاملا حرفه‌ای انجام شود. به عنوان مثال باید توجه کرد که استفاده از چه رنگ‌هایی در یک جامعه می‌تواند برای یک محصول مناسب باشد. یا اینکه با توجه به نوع استفاده کننده مناسب است که طرح گرافیکی مناسب را آماده کرد.

از طرف دیگر طرح گرافیکی بسته‌بندی به دلیل به نمایش گذاشتن برند و نام یک محصول در شناخته شدن آن در بازار تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود، طراحی گرافیکی محصولات به شکل کاملا برنامه‌ریزی شده در هماهنگی با هویت بصری برند و در نظر گرفتن تمامی جنبه‌های کار با دقت بسیار بالایی انجام شود.

امروزه از انواع فنون و تکنیکهای چاپ افست، فلکسو، سیلک و.. و خدمات پس از چاپ برای ایجاد طرح گرافیکی مورد نظر بر روی بدنه محصولات استفاده می‌شود.

طراحی گرافیکی
طراحی گرافیکی

فرق بین طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته بندی

اکنون که در مورد دو موضوع طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته‌بندی صحبت شد سوالی که ذهن افراد را به خود درگیر می‌کند این است که کدام یک بر دیگری برتری دارد؟ به عبارتی دیگر کدام یک از این دو موضوع در داشتن یک بسته بندی ایده‌آل و خوب اهمیت بیشتری دارد؟ برای پی بردن به این موضوع به بررسی تفاوت بین طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته‌بندی پرداخته‌ایم:

  • طراحی استراکچر، مهندسی طراحی جعبه یا کارتن یک محصول محسوب می‌شود. اینکه جعبه به چه صورتی باز شود، چگونه بسته شود. چطور آنرا انبار کرد و… همگی ب طراحی استراکچر بستگی دارند. در حالی که طرح گرافیکی در بسته‌بندی بیشتر جنبه هنری داشته و بیشترین تمرکز بر روی کیفیت بصری و طراحی‌های روی جعبه است.
  • طراحی استراکچر، دنیای خاص بسته‌بندی است که برای طراح، فرصت بیشتری برای داشتن یک بسته‌بندی خلاقانه برای جذب مشتری فراهم می‌کند.
  • طرح گرافیکی حرفه‌ای و تخصصی فرصتی ایده‌آل برای رونمایی از برند شخصی و تبلیغ برای جذب بیشتر مشتری است.
  • طراحی استراکچر در اصل به معماری و شکل جعبه بسته‌بندی گفته می‌شود. در حالی که طرح گرافیکی شامل تصاویر و طراحی‌هایی است که بر روی بسته بندی محصولات کشیده می‌شود.
  • طراحی استراکچر می‌‌‌تواند جنبه کاربردی نیز داشته باشد. به عنوان مثال در طراحی یک بسته بندی می‌توان جنبه حمل آسان را نیز در الویت خود قرار داد. در صورتی که طرح گرافیکی بر روی کارتن‌های بسته‌بندی صرفا جنبه بصری دارد.

با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که برای موفقیت در فروش و بازاریابی یک محصول هر دو طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته بندی محصولات به یک اندازه اهمیت دارند. پس کسانی که دوست دارند تا در فروش محصولات خود موفقیت بالایی کسب کنند باید به هر دو موضوع به صورت یکسانی اهمیت دهند. در تولید انواع بسته بندی، طراحی استراکچر و طراحی گرافیکی بر یکدیگر اولویت ندارند.

کلام آخر

با توجه به اهمیتی که هر دو مورد طراحی استراکچر و طرح گرافیکی در بسته بندی دارند انجام آن‌ها به بهترین نحو ممکن برای فروشندگان مهم خواهد بود. بنابراین برای موفقیت در این مسیر و داشتن یک بسته‌بندی بی‌عیب و نقص و البته جذاب کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه‌ای در این مسیر توصیه می‌شود. اگر شما نیز به فکر پیشرفت و فروش بیشتر در محصولات خود هستید بهتر است در کنار حفظ کیفیت بالای محصولات خود بسته‌بندی آن را نیز جز الویت‌های خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *