وبلاگ

معرفی انواع پاکت پستی به همراه کاربردها

پاکت پستی

همه‌ی ما در طول زندگی از خدمات پست استفاده کرده‌ایم. پس با واژه‌ی پاکت پستی چندان غریب نیستیم. اما اینکه پاکت‌های پستی چه مدل‌ها و تنوعی دارند؛ یا هرکدام برای چه مواردی کاربرد دارند، مسئله‌ای است که باید از آن مطلع باشیم. بسته بندی صحیح و حفاظت شده‌ی اسناد و نامه‌ها و ارسال آنها به مقصد باید به شیوه‌ای ایمن انجام شود. به همین دلیل امروزه در مراکز پست از انواع پاکت‌های پستی برای ارسال اسناد استفاده می‌شود. اگر مایلید در خصوص هریک از این پاکت‌ها و مصارف آنها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

متداول‌ترین انواع پاکت پستی در دنیا

زمانی که قصد ارسال یک نامه، یک سند یا هر مدرک دیگری را به مقصدی دیگر داشته باشید، باید بدانید مناسب‌ترین پاکت برای آن کدام است. چه نوع پاکت‌هایی در مراکز پست موجود است؟ هرگاه که در این شرایط قرار گرفته باشید، متوجه می‌شوید که پاکت‌های پستی چه نقش مهمی دارند. مواردی که در ادامه بیان می‌شوند، دسته‌بندی مرسوم پاکت‌های پستی در دنیا هستند:

پاکت نامه هوایی

پاکت نامه هوایی

اگر قصد ارسال سریع نامه یا سندی به خارج از کشور داشته باشید، باید از پاکت نامه هوایی استفاده کنید. بدیهی است که این نامه‌ها با هواپیما جابجا می‌شوند. به همین دلیل لقب پاکت نامه هوایی برای آن انتخاب شده است. البته این نوع از پاکت نامه‌ها امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر نوستالژی هستند.

پاکت بانکی

این نوع از متداول‌ترین انواع پاکت‌‌نامه‌ها هستند. پاکت‌نامه‌ای مستطیلی با زبانه‌ی مثلثی که برای ارسال نامه‌های شخصی و کارت‌های تبریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل فرم عریض این پاکت، باید کاغذ را دوبار تا بزنید و در آن جای دهید. این پاکت‌نامه‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ اما غالبا رنگ سفید آنها رسمی‌تر بوده و در مراکز پست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاکت نامه جیبی

jp 1

پاکت ساده یا پاکت جیبی از تمام موارد ذکر شده کوچکتر است. این مدل را می‌توان یک نمونه‌ی کوچکتری از پاکت نامه بانکی برشمرد. اما با مختصری تفاوت. درب این پاکت نامه به فرم ذوزنقه‌ای طراحی شده است که به کاربر امکان می‌دهد دید بهتری در حین قرار دادن نامه در پاکت داشته باشد. پاکت نامه جیبی عمدتا برای ارسال گذرنامه، رسید، عکس و … گزینه‌ی مناسبی است.

پاکت‌ نامه پنجره دار

پاکت نامه پنجره دار

نوعی از پاکت نامه ی پستی با کاربردهای اداری و مالی که دارای یک نوار شفاف در قسمت جلوی پاکت است. این نوار برش یافته که با پلاستیک شفاف پوشش داده شده است، به گیرنده امکان می‌دهد محتویات درون نامه را مشاهده کند. این نوع پاکت‌نامه‌ها غالبا برای ارسال فاکتور یا چک مناسب هستند. پاکت نامه پنجره‌دار از پاکت نامه‌های محبوب و پر مصرف در کشورهای مختلف هستند.

ابعاد استاندارد کاغذ

ابعاد کاغذها در سه استاندارد A,B,C تقسیم بندی می‌شوند. این استاندارهای شناخته شده و بین المللی برای اندازه کاغذ هستند. کاغذ قطع A4, A3,B5 A5 از شناخته شده ترین ابعاد کاغذ در بین عموم است. با بزرگ شدن شماره کاغذ (مثلاً A3 به A4)، اندازه کاغذ ها کوچک‌تر می‌شود. برای بدست آوردن ابعاد هر فرم کافی است، طول و عرض یکی از کاغذ هارا حفظ کنید، به عنوان مثال ابعاد پر مصرف‌ترین کاغذ یعنی A4 که طول آن 297 میلیمتر و عرض آن 210 میلیمتر می‌باشد. حال برای محاسبه سایز A5 کافی است که عدد کوچک‌تر (یعنی 210) به عنوان طول کاغذ A5 و نصف عدد بزرگ‌تر (یعنی 148.5=2÷297) را به عنوان عرض کاغذ A5 در نظر بگیرید و برعکس.


با یک بررسی ساده در عکسها متوجه میشین که اندازه هر کاغذ برابر با نصف کاغذ بزرگتر از خود است. در مورد پاکت‌ها هم برای پاکت ها با سایز استاندارد، اندازه تقریبی آنخها برابر با اندازه کاغذهای استاندارد است.

پاکت‌های متداول در ایران

ابعاد پاکت

جدای از دسته بندی که برای پاکت نامه ها بر حسب شکل ظاهری و کاربرد آنها بیان شد، انواع دیگری از پاکت‌های پستی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند که شناخت آنها برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.
بعلاوه سایزهای متداول پاکتها را هم در هر بخش قید کرده ایم. در جدول روبه رو، ابعاد حدودی انواع پاکت قید شده است، تا با آسودگی خاطر بیشتری بتوانید محصول مورد نیاز خود را خریداری نمائید.توجه داشته باشید که پاکت‌های پستی به رنگ های سفید و نخودی عرضه می‌شوند. رنگ نخودی دارای استحکام بالاتری بوده ولی عموما رنگ سفید استفاده گسترده تری دارد.

بیشتر بخوانید : انتخاب کارتن پستی مناسب دغدغه افراد زیادی است ٍ حتما پیشنهاد می‌کنیم در صورت هر گونه ابهام و سئوال به لینک مراجعه نمایید

پاکت ساده

پاکت‌های ساده پستی، محصولاتی با قیمت مناسب هستند که معمولا برای ارسال مرسوله­‌های سبک و کم حجم مورد استفاده قرار می گیرند. این پاکت­ ها از یک و یا دو لایه کاغذ تهیه می­‌شوند.
این پاکت­‌ها در سایزهای مختلف B5 ، A4 و A3  تولید می­‌شوند. با توجه به اندازه مرسوله خود می­توان یکی از این پاکت­ ها را انتخاب کرد.

پاکت متالایز

پاکت متالایز دارای یک لایه نازک فلزی به عنوان پوشش است که برای محافظت بیشتر از محموله پستی کاربرد دارند. این پاکت‌ها محافظت خوبی از محتوای درون خود در برابر رطوبت، نور و برش دارند. با این حال فاقد ضربه‌گیر هستند و برای ارسال اشیای حساس به ضربه توصیه نمی‌شوند.

پاکت‌های متالایز در اندازه و سایزهای مختلفی مانند A5 ابعادی در حدود 12 در 15 سانتی­متر دارند، A4 با ابعاد22  در 32  سانتیمتر و A3 با ابعاد 33 در 44 سانتیمتر تولید می‌­شوند. براساس نوع نیاز می‌­توان سایز مناسب را انتخاب و خریداری نمود.

[ux_products columns=”5″ ids=”11995,11994,11888,11992,11991″]

پاکت نایلون مشکی

قسمت داخلی پاکت نایلون مشکی با یک لایه‌ پلاستیک مشکی بسیار محکم پوشیده شده است. این نمونه را می‌توان از جمله محکم‌ترین پاکت‌های پستی برشمرد. به این پاکت ها، پاکتهای پستی محرمانه هم گفته می شود که برای ارسال اسناد محرمانه مانند چک، فاکتورها و اسناد اداری و ملکی بهترین گزینه است. با وجود سه لایه‌ی عایق در این پاکت دیگر نگران مرسوله‌ی پستی خود نباشید. این پاکت‌ها محافظان فوق العاده‌ای در برابر نور و رطوبت هستند.

همانند همه­‌ی پاکت­‌های پستی این نوع پاکت هم دارای سایزهای مختلفی است که امکان پست مرسوله را با اندازه و وزن مختلف فراهم می‌­کند. این پاکت­‌ها از نظر رنگ،ابعاد و وزن، به گروه­‌های پاکت B5 A4  A3 B4، تقسیم­بندی می­شوند.

[ux_products columns=”5″ ids=”11919,11837,11832,11836,4619″]

پاکت حباب دار

اگر بسته‌ای که قصد ارسال آن را دارید، نیاز به محافظت در برابر ضربه دارد، باید یک پاکت حباب دار تهیه کنید. این پاکت‌ها به دلیل خاصیت ضربه‌گیری که دارند، برای ارسال لوازمی همچون سی‌دی، عینک،قطعات کامپیوتری و کارتهای بانکی، سیمکارت و لوازم ظریف و شکننده استفاده می‌شوند.

پاکت­های حباب­دار نیز در اندازه­های مختلفی تهیه و توزیع می­شوند: پاکت B5 ، A4 ، پاکت B4 ،پاکت CD.

[ux_products columns=”6″ ids=”12580,44835,11831,11827,11826,11825″]

پاکت لمینه مشکی

پاکت‌ پستی لمینه مشکی مجهز به یک لایه داخلی از  نوعی پوشش نایلونی هستند. چنین پاکت‌هایی برای محافظت از مرسوله در برابر نور کاربرد دارند. علاوه بر بخش کاغذی، این پاکت ها با یک لایه پلی اتیلن پوشیده شده اند. لایه پلی اتیلن استفاده شده در این پاکت‌ها باعث بالا رفتن وزن پاکت و افزایش مقاومت در برابر آب می‌شود. پاکت لمینه مشکی را برای بسته بندی و ارسال لوازم پلاستیکی، و مدارک حساس به نور مانند تصاویر و فیلم‌های پزشکی استفاده کنید.

ابعاد پاکت­های پستی لمینه تولیدی به صورت: پاکت A5 ، پاکت A4 ،  پاکت بین A3 و A4 و A3 هستند.  

[ux_products columns=”5″ ids=”11895,11993,11892,11893,4052″]

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع پاکت های پستی و ابعاد آنها اشنا کنیم تا با این اطلاعات به راحتی تصمیم بگیرید چه پاکت نامه ای برای ارسال مرسوله‌ی شما مناسب‌تر است به این ترتیب زمان کمتری صرف بسته بندی و ارسال بسته‌های خود در مراکز پستی خواهید کرد. انتخاب مناسب‌ترین پاکت و بسته بندی صحیح و ظریف آن تاثیر مهمی در نوع برخورد گیرنده دارد. این نکات را حتما در حین ارسال مدارک و مرسولات خود لحاظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *